Responsible Department | Department of Basic Animal and Veterinary Sciences | ||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 3 year | ||||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||||
Credits | 15 (ECTS) | ||||||||||||||
Level of Course | BSc | ||||||||||||||
Examination | Final Examination oral examination All aids allowed Description of Examination: Individuel mundtlig eksamination i projektrapport og pensum. Weight: 100% 7-point scale, external examiner | ||||||||||||||
Requirement for Attending Exam | Aflevering af projektrapport | ||||||||||||||
Organisation of Teaching | Forelæsninger, teoretiske øvelser, projektarbejde, gruppearbejde | ||||||||||||||
Block Placement | Blok 2 Week Structure: Udenfor ugestruktur, Kursusansvarlig fremlægger plan for undervisningens afholdelse ved kursusstart | ||||||||||||||
Language of Instruction | Danish | ||||||||||||||
Optional Prerequisites | LHUA10142 LHUA10148 | ||||||||||||||
Restrictions | Ingen | ||||||||||||||
Course Content | |||||||||||||||
Kurset er bygget omkring udarbejdelse af et projekt, som består af en komparativ fysiologisk og ernæringsmæssig analyse af foderplaner og næringsstofomsætning for tre definerede modeldyr med definerede genetiske egenskaber (dyreart, race) og under definerede nærmiljøbetingelser. Modeldyrene skal omfatte en drøvtygger, et enmavet planteædende huspattedyr og et andet dyr efter eget valg, som for eksempel pelsdyr, kæledyr, laboratoriedyr eller fiskeopdræt..Et af modeldyrene skal være et fødevareproducerende dyr. Analysen skal give indsigt i forhold der er bestemmende for dyrets præstationsevne i et livslangt perspektiv udfra en biologisk synsvinkel, og omfatter følgende hovedspørgsmål: . Hvilke karakteristika ved fodermidler og deres fordøjelse er bestemmende for den kvantitative næringsstofforsyning til dyrene? . Hvordan fordøjes, absorberes, omsættes og udnyttes næringsstoffer i organismen, og hvilken regulering ligger til grund for ændringer i næringsstofomsætning og dermed livsytringernes størrelse? . Hvilke fysiologiske og ernæringssmæssige faktorer er begrænsende for modeldyrenes mælkeydelse, vækst og reproduktion under givne fodrings- og nærmiljøbetingelser? . Hvordan hænger dyrets fysiologiske tilstand, livsytringernes størrelse og dyrets næringsstofforsyning sammen med andre nærmiljøforhold og dyrets sundhedtilstand? . Er der kritiske perioder i dyrets liv som kan have betydning for dets sundhed og præstationsevne senere i livet? . Hvilke muligheder er der for at påvirke den kvantitative produktion og de kvalitative egenskaber af animalske fødevarer på dyreniveau i forhold til aftageres efterspørgsel? . Hvordan kan foderforsyningen afstemmes efter dyrenes næringsstofbehov til specifikke livsytringer og dermed sikre den ønskede præstationsevne i et langsigtet perspektiv? Der foretages en detaljeret men simpel kvantitativ modellering af næringsstofomsætning fra foderindtag til dyrenes livstyringer for de to første modeldyr, mens den tredje model inddrages ved en komparativ diskussion. | |||||||||||||||
Teaching and learning Methods | |||||||||||||||
Undervisningen omfatter både forelæsninger, teoretiske øvelser og gruppearbejde, og er i høj grad centreret omkring det gruppebaserede projektarbejde. Forelæsningerne er centreret omkring de stofområder der arbejdes med i projekterne i de forskellige uger af kurset, og er dermed tilrettelagt med henblik på at understøtte de individuelle projekter. De teoretiske øvelser understøtter indlæringen af det forelæste stof, og vil vejlede og målrette de studerendes læsemateriale og forståelse. Ved kursets start danner deltagerne projektgrupper af ca. 5-6 studerende, og baggrund og formål med projektet defineres. Projektarbejdet tager udgangspunkt i væsentlige husdyrhold valgt af gruppen. Emnet bearbejdes kvalitativt og kvantitativt med de relevante ernæringsmæaaige og fysiologiske redskaber, der er opnået i studieforløbet. Projektarbejdet indebærer en fysiologisk og ernæringsmæssig vurdering af opstillede foderplaner, en vurdering af fodringens betydning for livsytringernes størrelse og sammensætning samt udskillelse af nærings-/affaldsstoffer fra dyret under hensyntagen til dyrenes genetiske anlæg og det omgivende miljø. Projektarbejdet resulterer i en rapport, der dokumenter de opnåede kvalifikationer indenfor fagområdets væsentligste discipliner. Den afsluttende individuelle mundtlige eksamination foregår på basis af den udarbejdede rapport og det til grundliggende pensum. | |||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||
Kurset bygger videre på den opnåede viden fra tidligere kurser såsom "Anatomi og fysiologi", "Sundhed og velfærd", "Ernæringsfysiologi", "Afgrødelære" og "Avl og reproduktionsstyring". Disse kurser har givet den basale viden om det biologiske grundlag for dyrenes livsytringer, egenskaber ved fodermidler anvendt i husdyrernæringen, samt introduceret energi- og næringsstof omsætning i organismen og den tilgrundliggende regulering. Ved afslutning af dette kursus skal den studerende kunne foretage en fysiologisk og ernæringsmæssig vurdering af foderplaner, udarbejde simple modeller til vurdering af næringsstofomsætning i kroppen, tilrettelægge en strategi for at sikre en ønsket præstation af dyrene gennem deres livsforløb og under forskellige forhold og under hensyntagen til dyrets fysiologiske tilstand og genetiske egenskaber. Denne vurdering skal kunne bruges til at reflektere over udledning af miljøbelastende næringsstoffer fra dyret, kvaliteten af animalske fødevarer ab dyr, og sundhedsfremmende foranstaltninger under givne forhold. Det vil sige at den studerende efter at have afsluttet faget: Viden . Skal kunne demonstrere kendskab til de fodervurderingssystemer, der anvendes ved planlægning og vurdering af fodertildelingen til kvæg, svin og andre valgte modeldyr . Skal kunne demonstrere kendskab til de egenskaber ved fodermidler der bestemmer deres ernæringsmæssige egenskaber . Skal kunne demonstrere kendskab til de fysiologiske processer, der ligger til grund for vækst, reproduktion, laktation, og andre livsytringer karakteristiske for de valgte modeldyr, samt den regulering, der ligger til grund for livsytringernes størrelse . Skal kunne demonstrere kendskab til hvordan næringsstoffer fordøjes og omsættes i organismen hos drøvtyggere, enmavede pattedyr og andre valgte modeldyr, og hvad der styrer udskillelse af affalds-/næringsstoffer fra dyret til det omgivende miljø . Skal kunne reflektere over det fysiologiske grundlag for ernærings- og præstationsbetingede lidelser . Skal kunne definere behov for næringsstoffer og energi til forskellige livsytringer Kompetencer . Skal kunne reflektere over sammenhængen mellem dyrenes præstationsevne og deres krav til næringsstofforsyning afhængig af genetiske egenskaber . Skal kunne anvende fysiologiske og ernæringsmæssige principper til sammenstilling af næringsstofforsyning i henhold til definerede målsætninger for præstation under forskellige nærmiljøforhold og i forhold til dyrenes genetiske baggrund . Skal kunne analysere hvilke fysiologiske og ernæringsmæssige faktorer, der begrænser næringsstofudnyttelse og dermed dyrets afgivelse af potentielt miljøbelastende stoffer . Skal kunne analysere hvilke fysiologiske, ernæringsmæssige og præstationsrelaterede faktorer, der kan have indflydelse på udvikling af præstationsbetingede lidelser i et livslangt perspektiv . Skal kunne reflektere over mulighederne for at påvirke produktionen af animalske fødevarer på dyre-niveau både kvantitativt og kvalitativt Kriterier for vurdering af målopfyldelse: For at bestå kurset skal den studerende ved den mundtlige eksamen kunne: . redegøre for de grundlæggende principper for evaluering af fodermidlers ernæringsmæssige værdi . sammensætte en rimelig foderplan og vurdere kvaliteten af foderplaner udfra fysiologiske og ernæringsmæssige principper . demonstrere grundlæggende kendskab til det fysiologiske og ernæringsmæssige fundament for den kvantitative regulering af livsytringernes størrelse . udarbejde simple modeller til beskrivelse af den kvantitative næringsstofomsætning under forskellige produktions-/nærmiljøforhold og under hensyntagen til dyrets fysiologiske tilstand og genetiske egenskaber . demonstrere grundlæggende kendskab til betydningen af ernæring, dyrets fysiologi og nærmiljø for opståen af ernærings- og præstationsbetingede lidelser | |||||||||||||||
Course Literature | |||||||||||||||
1. Chwalibog A: Næringsværdi og Næringsbehov. Samfundslitteratur, 2008 2. Sjaastad, Sand & Hove: Physiology of Domestic Animals, 2nd Ed (2010), Scan Vet Press 3. Ellis AD & Hill J: Nutritional Physiology of the horse. Nottingham Univ. Press, 2005 4. Hvelplund T & Nørgaard P: Kvægets Ernæring og Fysiologi. DJF rapport Husdyrbrug nr. 53 (bind 1). 2003 5. McDonald P et al.: Animal Nutrition. 6th ed. Prentice Hall, 2002 6. Strudsholm F & Sejrsen K: Kvægets ernæring og fysiologi. DJF rap. Husdyrbrug nr. 54 (bind 2). 2003 7. Strudsholm F et al.: Danske fodernormer til kvæg., Fodermiddeltabel. Rapport 84, Landskontoret for kvæg, 1999 8. Strudsholm F et al.: Fodermiddeltabel. Sammensætning af fodermidler til kvæg, rapport 91, Landskontoret for kvæg, 2000 | |||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||
Mette Benedicte Olaf Nielsen, mon@life.ku.dk, Department of Basic Animal and Veterinary Sciences/Animal Nutrition, Phone: 353-33065 | |||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||
Study Committee V | |||||||||||||||
Work Load | |||||||||||||||
| |||||||||||||||