Responsible Department | Department of Basic Animal and Veterinary Sciences | ||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 2 year | ||||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||||
Credits | 15 (ECTS) | ||||||||||||||
Level of Course | BSc | ||||||||||||||
Examination | Final Examination written examination No aid allowed Description of Examination: 2 timers skriftlig spot-eksamen (Anatomi) + 6 godkendte øvelsesrapporter (Fysiologi) Weight: 50% anatomi + 50% fysiologi pass/fail, internal examiner Dates of Exam: 25 January 2012 | ||||||||||||||
Requirement for Attending Exam | Deltagelse i øvelser + aflevere skriftlig rapport og have godkendt seks ud af elleve øvelser | ||||||||||||||
Organisation of Teaching | Forelæsninger, elektroniske (In Silico), teoretiske og praktiske øvelser, organdemonstrationer, histologi samt gruppearbejde og caseopgaver. | ||||||||||||||
Block Placement | Blok 2 Week Structure: A Blok 2 Week Structure: B Blok 2 Week Structure: C | ||||||||||||||
Language of Instruction | Danish | ||||||||||||||
Optional Prerequisites | LBIB10125 Cell Biology LKEB10077 Biochemistry 1 LHUA10141 Animals, Humans and Society | ||||||||||||||
Restrictions | Ingen | ||||||||||||||
Course Content | |||||||||||||||
I kurset bliver følgende formidlet: - Grundlæggende anatomi og fysiologi (90%) - Faglige informationskilder (10%) Kurset fokuserer på at bibringe de studerende en samlet opfattelse af kroppen og organernes struktur (anatomi) og funktion (fysiologi) hvad angår bevægelseapparatet (knogler, led, muskler), nervesystemet, respirationsorganerne, kredsløbet, fordøjelsessystemet, ekskretionsorganerne og reproduktionsorganerne samt embryologi og embryoteknologi. Kurset indeholder specifikke demonstrationer af organerne i bryst- og bughule samt i hovedet, og afsluttes med praktiske øvelser i heldyrstopografi (situs viscerum), hvor organernes indbyrdes leje opsummeres og sammenlignes mellem dyrearterne. Mere specifikke emner inkluderer: - Bevægeapparatets anatomi og fysiologi - Cirkulationssystemets anatomi og fysiologi - Immunsystemets anatomi og fysiologi - Nervesystemets anatomi og fysiologi - Fordøjelsessystems anatomi og fysiologi, herunder, lever og syrebasebalance - Respirationssystemets anatomi og fysiologi - Hud og hudorganernes anatomi og fysiologi, herunder laktation - Urinorganerns anatomi og fysiologi - Reproduktionsorganernes anatomi og fysiologi, herunder embryologi og drægtighed - Minicase (videnskabelige artikler), fysiologi - Fisk og skaldyrs anatomi og fysiologi - Fjerkræs anatomi og fysiologi Der vil være fokus på forskelle mellem dyrearterne, samt komparative indgangsvinkler som omfatter både pattedyr (inkl. Produktionsdyr (f.eks. svin, får, køer), heste, kæledyr (f.eks. hund og kat)), fjerkræ, fisk og skaldyr. Kurset indeholder også øvelser i respirations-, kredsløbs-, muskel-, nerve- og vomfysiologi samt en minicase-præsentation (videnskabelige artikler). Sideløbende med undervisningen arbejder de studerende med en "mini-case" som er relateret til faglige informationskilder (videnskabelige artikler). | |||||||||||||||
Teaching and learning Methods | |||||||||||||||
Kurset består af forelæsninger, elektroniske, teoretiske og praktiske øvelser. Kurset starter med vejledende forelæsninger som suppleres med øvelser omfattende demonstrationer, mikroskopi og opgaveløsning inden for de vigtigste aspekter. Forelæsninger og øvelser udgør den skemalagte modulundervisning. | |||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||
Det er målsætningen at give de studerende en holistisk og detaljeret forståelse af kroppens makro- og mikroskopiske opbygning og funktion hos forskellige dyrarter. Kurset henvender sig til studerende, der specialiserer sig i husdyrproduktion og familiedyr (hund, kat, hest, fisk, skaldyr, fjerkræ, svin, får, køer) og danner den nødvendige basis for gennemførelse af efterfølgende kurser. Efter at have afsluttet faget, vil den studerende være i stand til: Viden - At kunne demonstrere forståelse for grundlæggende anatomiske og fysiologiske principper, blandt dem dyrenes udvikling. Færdigheder - At beskrive kroppens mikro- og makroskopiske opbygning samt fysiologiske funktion hos forskellige dyr tilpasset forskellig føde og levevilkår med hensyn til både forskellige udviklingsstadier og på et detaljeret og holistisk niveau. - At være i stand til at anvende praktisk viden til at løse fysiologiske problemer. - At kunne forstå betingelse og begrænsninger for optimal præstation og dyrenes velfærd under diverse levevilkår. - At kunne demonstrere viden om reproduktionsbiologi fra et teoretisk og praktisk udgangspunkt inkluderende relevante anatomiske og fysiologiske aspekter Kompetencer - At være i stand til at identificere eller integrere relevante videnskabelige informationer i problemløsninger. - At søge relevante faglige informationskilder, og være kildekritisk. Kompetencer inden for grundvidenskab: - At forstå den overordnede struktur og funktion af flere af dyrearterne f.eks. huspattedyr, produktionsdyr, fisk, skaldyr og fjerkræ. - At kunne forklare biologiske emner til kolleger ved korrekt anvendelse af fysiologisk og anatomisk terminologi. - At gennemføre laboratorieforsøg inden for fagområdet, arbejde med laboratorieudstyr (f.eks. mikroskoper) og håndtere dette efter reglerne i sikkerhedsbestemmelserne Kompetencer inden for teknologi og produktion: - At være i stand til at forstå, vurdere og videre studere emner som dyrenes ernæring og vækst. - At demonstrere viden om husdyrenes reproduktion herunder fosterudvikling og drægtighed. Kompetencer inden for etik og værdier: - At have kendskab til dyrenes trivsel samt begrænsninger og velfærd under forskellig betingelser. - At være i stand til at kunne forklare generelt hvordan dyr reproducerer sig selv og det fysiologiske grundlag for hvordan det kan manipuleres til fordel for dyr, husdyravlere og samfundet | |||||||||||||||
Course Literature | |||||||||||||||
Fysiologi - Sjaastad, Sand and Hove: Physiology of Domestic Animals, 2nd Ed (2010), Scan Vet Press. Anatomi - Dyce, K.M., Sack, W.O.; Wensing, C.J.G.: Textbook of Veterinary Anatomy, Third Edition (2002) - ISBN 0-7216-8966-3 - Nielsen, E.H.: Kompendium i speciel histologi, 5. udgave (1994) - ISBN 87-7749-124-6 - Nielsen, E.H.: Kompendium i almen histologi (1987) - ISBN 87-7437-118-5 | |||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||
Adrian Paul Harrison, adh@dsr.life.ku.dk, Department of Basic Animal and Veterinary Sciences/Physiology & Biochemistry, Phone: 353-32568 Poul Hyttel, poh@life.ku.dk, Department of Basic Animal and Veterinary Sciences/Anatomy & Cell Biology, Phone: 353-32541 | |||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||
Study Committee V | |||||||||||||||
Work Load | |||||||||||||||
| |||||||||||||||