Responsible Department | Department of Agriculture and Ecology | ||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 1 year | ||||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||||
Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||
Level of Course | Joint BSc and MSc | ||||||||||||||
Examination | Final Examination written examination Written Exam in Lecturehall No aid allowed Description of Examination: 4 timers skriftlig prøve Multiple choise Weight: 100 % 7-point scale, internal examiner | ||||||||||||||
Organisation of Teaching | Udbydes ikke i 2011/2012 | ||||||||||||||
Block Placement | Blok 4 Week Structure: C | ||||||||||||||
Language of Instruction | Danish | ||||||||||||||
Optional Prerequisites | LHUA10141 Animals, Humans and Society | ||||||||||||||
Restrictions | ingen | ||||||||||||||
Course Content | |||||||||||||||
Kurset introducerer følgende emner: . Livsformer hos dyregrupper, der anvendes af mennesker (produktionsdyr, kæledyr, hobbydyr, forsøgsdyr, zoo-dyr) og deres naturligt forekommende artsfæller. . Geografisk varierende udnyttelse af vilde, semi-domisticerede, kultiverede og domesticerede dyr . Sammenligning af den specifikke biologi, form og funktion der gør specielle dyregrupper mere egnet til udnyttelse af mennesker end andre. . Bevarelse af dyrearter og racer, herunder dyr i fangeskab . Principper for samspil mellem individer, dyrepopulationer, deres omgivelser og mennesker . Økologisk balance og bæredygtighed i vilde og domesticerede populationer Faget tager udgangspunkt i et grundliggende kendskab til dyrenes systematik og taksonomi, placeringen af de dyregrupper, der anvendes af mennesker i bred forstand i dette system samt disse gruppers overordnede karakteristika (som bl.a. kan opnåes i kurset 'Dyr, Mennesker og Samfund) og vil kun ganske overfladisk repeterer dette. De studerende vil blive introduceret til de livsformer der kendetegner de dyregrupper, som brugsdyrene tilhører. Dyrenes basale livsytringer vil blive gennemgået hos det individuelle dyr fra organniveau til heldyrsniveau. Foruden at fokusere på funktionelle forskelle og ligheder mellem pattedyr, fugle og fisk samt udvalgte invertebrater vil dyrenes indbyrdes forhold blive fremhævet i forhold til livs- og ernæringsform, inklusiv principperne for symbiose: mutualisme, kommensalisme og parasitisme. Begreber som intra- og interspecifik konkurrence, prædation og herbivori vil også blive introduceret. Viden om dyrs livsformer, individers opbygning og funktion og deres interaktion med omgivelserne vil blive formidlet gennem forelæsninger, teoretiske og praktiske øvelser. De studerende vil sammenholde forskellige dyregruppers opbygning og deres specifikke livsprocesser med deres levevis og deres rolle/udnyttelse i en bestemt økologisk sammenhæng. | |||||||||||||||
Teaching and learning Methods | |||||||||||||||
Kurset består af forelæsninger, teoretiske og praktiske øvelser. Kurset indledes med definering af hvilken forudsætning de studerende bør have og hvad de kan forvente at opnå med kurset. Faget afsluttes med en opsummering af forelæsningerne hvorved det tydeligt vil fremgå hvilken viden de studerende burde have opnået, hvordan det relateres til allerede opnået viden og hvordan denne viden kan blive uddybet senere i uddannelsens overbygninger. Undervisningen vil blive suppleret med løbende internetbaserede interaktive øvelser (via Absalon) der vil følge progressionen i forelæsningerne. De praktiske øvelser vil bl.a. bestå af dissektionsøvelser af parasitter, invertebrater, fisk, fugle og pattedyr for at illustrere dyrenes forskelligartede opbygning og funktionen af de enkelte organer. Øvelserne vil blive gennemført for at underbygge viden om både livsform, form og funktion. | |||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||
Kurset giver viden om dyrs forskelligartede livsformer og opbygning samt om bredden i dyr funktion og specifikke anvendelse for at forbereder de studerende på fremtidige detaljerede studier og forståelse af dyrenes funktion. Efter at have afsluttet kurset, vil de studerende have tilegnet sig følgende: Viden . At kunne demonstrere viden om de livsformer, der kendetegner de dyregrupper, som brugsdyr tilhører, og som er knyttet dertil. . At kunne demonstrere grundlæggende viden om dyriske organismers opbygning og funktion fra invertebrater til vertebrater. . At kunne demonstrere grundlæggende viden om de økologiske principper der kendetegner hovedgrupper af dyr, vilde såvel som brugsdyr. Færdigheder . At kunne forklare hvordan livsytringer hos individuelle dyr grundlæggende fungerer på organ og heldyrsniveau, samt hvordan individer og populationer af dyr interagerer med hinanden. . Gennemføre øvelser herunder dissektion af både invertebrater og vertebrater i laboratoriet, arbejde med laboratorieudstyr (f.eks. analyseinstrumenter og mikroskoper) og håndtere dette efter gældende sikkerhedsbestemmelserne . Kompetencer . At kunne identificere forskellige dyregrupper og forklare deres livsformer. . At kunne forklare forskelle i funktionen af specifikke organer hos forskellige dyregrupper, herunder betydningen for dyrs naturlige liv og udnyttelse af mennesker. . At kunne forklarer hvordan forskellige dyregrupper lever sammen, herunder samspil mellem parasitter og værter. . At have tilegnet sig viden som anbefales i videregående kurser. | |||||||||||||||
Course Literature | |||||||||||||||
Hickman et al.: Integrated Principles of Zoology ed 5 2010 McGraw Hill Kompendier udviklet specielt til kurset | |||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||
Christian Moliin Outzen Kapel, chk@life.ku.dk, Department of Agriculture and Ecology/Section of Zoology, Phone: 353-32690 Nicolai Vitt Meyling, nvm@life.ku.dk, Department of Agriculture and Ecology/Section of Zoology, Phone: 353-32666 | |||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||
Study Committee V | |||||||||||||||
Work Load | |||||||||||||||
| |||||||||||||||