Ansvarligt institut | Institut for Grundvidenskab og Miljø | ||||||||||||||
English Title | Organic Chemistry for Life Sciences | ||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Bachelor 1. år | ||||||||||||||
Varighed | En blok | ||||||||||||||
Pointværdi | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||
Kursustype | Bachelorkursus | ||||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen skriftlig prøve Skriftlig auditorieeksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: 4 timers skriftlig eksamen 7-trinsskala, ekstern censur Eksamensdatoer: 11. april 2012 | ||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | 75% af laboratorierapporterne og 75% af afleveringsopgaverne skal være godkendt | ||||||||||||||
Rammer for Undervisning | Kurset vil være bygget op af forelæsninger (2 + 4 timer pr uge), teoretiske øvelser (2 timer pr uge) og laboratorieøvelser (4 timer pr uge) med aflevering af rapporter over resultater fra øvelserne. Desuden vil der være fire afleveringsopgaver (cases). | ||||||||||||||
Blokplacering | Blok 3 Ugestruktur: C, Laboratorieøvelser uden for struktur Nogle laboratorieøvelser er placeret uden for ugestruktur C | ||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||
Anbefalede forudsætninger | LMAB10066 Matematik og databehandling Det nye kursus Almen Kemi for Biovidenskab | ||||||||||||||
Begrænset deltagerantal | Ingen | ||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||
Kursets faglige indhold vil være centreret omkring grundlæggende organisk-kemiske begreber med speciel fokus på emner af relevans for det biovidenskabelige fagområde. Dette inkluderer organiske forbindelsers molekylstruktur, navngivning (systematisk og trivialnavne), polaritet og udvalgte kemiske reaktioner såsom addition, substitution og elimination. Der gives en gennemgang af de fysisk-kemiske egenskaber for biologisk relevante funktionelle stofklasser (i.e., alkaner, cycloalkaner, alkener, alkyner, aromatiske forbindelser, alkylhalider, alkoholer, ethere, thioler, sulfider, aldehyder, ketoner, carboxylsyrer, estre, amider) mhp at forstå deres rolle i biologisk vigtige molekyler såsom aminosyrer, peptider, proteiner, kulhydrater, og lipider. Endvidere gennemgås den organiske kemi for udvalgte metaboliske pathways. Stereokemi vil omfatte E/Z-, R/S- og D/L-nomenklatur, ligesom stereokemiske repræsentationsformer såsom Fisher-, Mills- og Haworth-projektioner vil blive gennemgået. Ligeledes vil savbuk- og Newman-projektioner til repræsentation af konformationsformer blive gennemgået. Optisk aktivitet vil også blive introduceret. Analytiske og spektroskopiske metoder til karakterisering af organisk molekyler vil være en integreret del af undervisningen. Dette inkluderer kromatografiske metoder såsom TLC, GC og HPLC samt spektroskopiske metoder såsom UV-, IR- og NMR spektroskopi samt massespektrometri. En mindre del af undervisningen vil være opdelt i emner der er specifikt rettet mod de forskellige studieretninger. Således vil fokus for studerende på Fødevarevidenskabs-uddannelsen være organisk-kemiske problemstillinger i relation til fødevarer og fødevareforskning (lipider, oxidationsprocesser, frie radikaler, harskning, etc.). For studerende på Biologi-Bioteknologi-uddannelsen vil fokus være på bioorganisk kemi, med henblik på en forståelse af biologisk interessante molekylers rolle som byggesten og/eller regulatorer i biologisk kemi, biokemi og molekylærbiologi. For studerende på Naturressource-uddannelsen fokuseres på organisk kemi ud fra et analyse- og miljøkemisk perspektiv, samt på en forståelse af organiske stoffers biologiske og/eller toksikologiske effekter. | |||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||
Den organiske kemis grundlæggende begreber og teoretiske aspekter introduceres indledningsvist i plenum som en blanding af forelæsninger og deltager-aktiverende opgaver for at styrke indlæringen. Efterfølgende vil de studerendes færdigheder og kompetencer indenfor organisk kemi blive udbygget ved teoretiske klassetimer, ved praktiske laboratorieøvelser og ved obligatoriske case-opgaver. Det tilstræbes at forholdet mellem deciderede forelæsninger og de studerendes opgave-løsning bliver tæt på 1:1. Laboratorieundervisningen er obligatorisk og omfatter hjemmeforberedelse, gennemførelse af de praktiske øvelser og rapportskrivning. | |||||||||||||||
Målbeskrivelse | |||||||||||||||
Undervisningen i Organisk Kemi 1 skal bibringe de studerende en forståelse af den organiske kemis grundlæggende rolle i biovidenskabelige fagdiscipliner for derved at udgøre et stærkt fagligt fundament for videre studier indenfor naturressourcer, fødevarer, biologi-bioteknologi og husdyrvidenskab. Viden: Efter at have gennemført kurset forventes den studerende at kunne: - redegøre for de under kurset gennemgåede stofklassers opbygning og fysisk-kemiske egenskaber - beskrive simple kemiske reaktionsmekanismer - redegøre for principper bag systematisk navngivning og tegning af strukturformler - redegøre for grundlæggende principper for konstitutions-, konfigurations- og konformationsformler - redegøre for spektroskopiske teknikker og deres egnethed til identifikation af organiske forbindelser - beskrive aminosyrers, peptiders, kulhydraters og lipiders opbygning og grundlæggende funktion i biologiske systemer Færdigheder: Den studerende skal kunne - repræsentere organiske forbindelser entydigt ved navngivning og/eller strukturformel, herunder kunne anvende E/Z-, R/S- og D/L-nomenklatur - Kunne anvende Fisher-, Newman- og Haworth-projektioner samt fede og stiplede bindinger til stereokemiske strukturformler - benytte korrekt kemisk terminologi til beskrivelse og forklaring af simple kemiske reaktioner - identificere organiske forbindelser entydigt vha spektroskopiske metoder såsom UV, IR, NMR og MS. - udføre simple organisk-kemiske eksperimenter, herunder kromatografiske analyser og spektroskopiske målinger Kompetencer: Den studerende skal efter kurset - være i besiddelse af de nødvendige kvalifikationer indenfor organisk kemi for at kunne opnå en dybdegående forståelse af de biologiske fagområder i den videre uddannelse indenfor biovidenskab på LIFE, KU. - kunne relatere eksperimentielle observationer gjort i tværfaglige miljøer til teoretisk viden om organisk kemi, for dermed at drage relevante konklusioner vedrørende biologiske systemer - udvise god laboratoriepraksis, herunder arbejde sikkert i et eksperimentelt kemisk laboratorium i overensstemmelse med gængs praksis for laboratoriesikkerhed | |||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||
John McMurry: Fundamentals of Organic Chemistry. 7th edition, 2011, Brooks/Cole, Cengage Learning Kompendium: Vejledning til laboratorieøvelser i Organisk Kemi for Biovidenskab | |||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||
Dan Stærk, dst@life.ku.dk, Institut for Grundvidenskab og Miljø, Tlf: 353-32425 John Nielsen, jn@life.ku.dk, Institut for Grundvidenskab og Miljø, Tlf: 353-32436 | |||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||
Studienævn NSN | |||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||
| |||||||||||||||