Responsible Department | Department of Basic Science and Environment
90 % Department of Plant Biology and Biotechnology 10 % | ||||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 2 year | ||||||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||||||
Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||
Level of Course | BSc | ||||||||||||||||
Examination | Final Examination written examination Written Exam in Lecturehall All aids allowed Description of Examination: Afsluttende skriftlig 4-timers eksamen med hjælpemidler. Eksamenssættet består typisk af 3-5 opgaver med varierende indbyrdes vægtning. Weight: 100% 7-point scale, internal examiner Dates of Exam: 08 November 2011 | ||||||||||||||||
Requirement for Attending Exam | Godkendelse af mindst 5 ud af i alt 7 rapporter over laboratorieøvelser/case | ||||||||||||||||
Organisation of Teaching | Biokemi 1 undervises som en kombination af teoretisk undervisning (forelæsninger, ca. 2 x 2 timer/uge og superviseret opgaveløsning, ca. 2 timer/uge) samt praktiske laboratorieøvelser (4 timer/uge) suppleret med "rapportværksted" (2 timer/uge). | ||||||||||||||||
Block Placement | Blok 1 Week Structure: A Laboratorieøvelserne vil (bortset fra et øvelseshold) være placeret udenfor den valgte ugestruktur. Det tilstræbes, at der også bliver mulighed for at deltage på hold i modul B, idet hovedparten har Statistisk Dataanalyse 1 som parallelkursus (modul C) | ||||||||||||||||
Language of Instruction | Danish | ||||||||||||||||
Optional Prerequisites | LKEA10108 LKEA10109 Cellebiologi (grundpakken)giver et væsentligt biologisk fælles fundament. Eksterne studerende (f.eks. CVU'ere) bør som minimum opfriske kemiske færdigheder inden kurset påbegyndes. | ||||||||||||||||
Restrictions | Ingen | ||||||||||||||||
Course Content | |||||||||||||||||
Følgende emner behandles teoretisk: Kemisk opbygning af proteiner, kulhydrater, lipider og RNA/DNA, ved repetition og overbygning på viden fra de grundlæggende kemikurser. Introduktion til struktur og funktionalitet af proteiner, herunder enzymer. Funktionalitet af membraner, herunder membrantransport som opfølgen på viden fra kurset Cellebiologi. Energiforhold, energirige forbindelser, cofaktorer. Universelle metaboliske reaktioner af betydning for omsætning af næringsstoffer: glycolyse, anaerob respiration, citronsyrecyklus, oxidativ phosphorylering, pentosephosphatvejen, gluconeogenese, lipidstofskiftet, aminosyrestofskiftet. Af ikke-universelle reaktioner gennemgås glyoxylatcyklus, som kendes fra planter og bakterier. For relevant differentiering mellem studieretninger gennemgås desuden muskelproteiners biokemi (Fødevare- og Husdyrvidenskab) henholdsvis fotosyntese og Calvins cyklus (alle øvrige studieretninger) Udvalgte organers biokemi hos højere dyr, herunder eksempler på regulering af metabolisme og integration af stofskiftet. Kurset indeholder desuden en eksperimentel introduktion til simple biokemiske teknikker og problemstillinger: Analytiske og præparative separationsteknikker (kromatografi og elektroforese), introduktion til funktionel karakterisering af enzymer (kinetik, specificitet), samt enzymbaseret bestemmelse af metabolitter. | |||||||||||||||||
Teaching and learning Methods | |||||||||||||||||
Den teoretiske del af undervisningen udgøres af forelæsninger. Der gives 2 forelæsninger pr. uge med præsentation af pensum fra lærebog. I forelæsningerne inddrages typisk et mindre antal opgaver, ligesom indlæring af pensum understøttes ved teoretiske øvelser, hvor der selvstændigt løses opgaver relateret til det forelæste stof. I slutningen af kurset gennemføres et mindre case-forløb som støtte ved indlæring af integrationen af de gennemgåede metabolismeveje. Praktiske øvelser i laboratoriet (ca. 4 timers varighed) danner det eksperimentelle grundlag for biokemi 1. Der vil være 6 øvelser i alt, som udføres i hold af tre. Hjemmearbejdet udgøres af læsning af lærebog i forbindelse med forelæsninger, forberedelse til laboratorieøvelser, rapportskrivning, samt opgaveløsning som opfølgning på/forberedelse til de teoretiske øvelser. Én forelæsning og én øvelse er differentieret ifht. studieretning, se også under kursusindhold. | |||||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||||
Kursets hovedmålsætning er at give en teoretisk indføring i biokemiens hovedområder, med vægt på generel metabolisme samt struktur og funktion af de væsentligste makromolekyler. Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne: Viden: -Beskrive kulhydraters, lipiders, nucleinsyrers og proteiners grundlæggende kemiske opbygning samt overordnede funktion og egenskaber -Beskrive væsentlige biokemiske teknikker til oprensning og karakterisering af proteiner, herunder enzymkinetiske undersøgelser -Klassificere enzymer og beskrive disses generelle virkningsmekanismer og regulering -Klassificere udvalgte biokemisk relevante reaktionstyper på basis af grundlæggende kemisk viden -Beskrive centrale metabolismeveje og deres regulering -Udvise overblik over centrale metabolitter og cofaktorer -Reflektere over tilpasning af organismer til forskellige livsbetingelser i en biokemisk kontekst Færdigheder: -Anvende teoretisk funderede redskaber til løsning af enkle biokemiske problemstillinger med grænseflade til relaterede fagområder -Arbejde i laboratorium med udvalgte eksperimentelle teknikker og metoder, der anvendes ved biokemiske undersøgelser -formidle viden skriftligt om problemstillinger inden for biokemiske delområder Kompetencer: -Samarbejde med medstuderende om gennemførsel og afrapportering af laboratorieforsøg -Udføre simple biokemiske undersøgelser inden for andre fagområder | |||||||||||||||||
Course Literature | |||||||||||||||||
Berg, Tymoczko & Stryer: "Biochemistry" 7. udg. 2012 Bjergegaard: "Opgavesamling Biokemi 1" 7.udgave, 2011. Bjergegaard og Agerbirk: "Biokemi 1 Øvelsesvejledning" 7.udgave, 2011. | |||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||
Charlotte Bjergegaard, cbj@life.ku.dk, Department of Basic Sciences and Environment, Phone: 353-32454 | |||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||||||
Work Load | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||