LLEB10244 Fødevarevidenskabsteori

Detaljer
Ansvarligt institutFødevareøkonomisk Institut   80 %
Institut for Fødevarevidenskab   20 %

English TitlePhilosophy of Food Science
Tidligst mulig placeringBachelor 2. år
VarighedEn blok
 
Pointværdi7.5 (ECTS)
 
KursustypeBachelorkursus
 
EksamenSluteksamen

mundtlig eksamen


kun visse hjælpemidler
Projektrapport


Beskrivelse af eksamen: Den studerende eksamineres i pensum på baggrund af spørgsmål formuleret med udgangspunkt i den indleverede projektrapport

Vægtning: 100%



7-trinsskala, intern censur
 
Forudsætninger for indstilling til eksamenDeltagelse i gruppebaseret projektarbejde samt projektrapport afleveret og godkendt
 
Rammer for UndervisningForelæsning, øvelser og projektarbejde
 
BlokplaceringBlok 4
Ugestruktur: C
 
UndervisningssprogDansk
 
Begrænset deltagerantalIngen
 
Kursusindhold
Den studerende bliver præsenteret for den historiske baggrund for udviklingen af levnedsmiddelfaget i sammenhæng med udviklingen af universiteter og højere læreanstalter. De ser, hvorledes videnskaben og de forskellige fagdiscipliner spiller en rolle for faget og dets udvikling. Endvidere får de almen introduktion til videnskabelige tænkemåder og til grundlæggende videnskabsteoretiske problemer. Endelig får de studerende mulighed for at se deres fags forankring i en bredere offentlig og markedsmæssig sammenhæng
 
Undervisningsform
Kurset består af forelæsninger, øvelser samt projektarbejde i grupper. Forelæsninger gives dels af lærere fra levnedsmiddelfaget og tilgrænsende fagområder, dels af personer med særlig sagkundskab inden for videnskabsteori og etik fra Fødevareøkonomisk Institut. Det er hensigten ved forelæsningerne at skabe samspil mellem virkelighedsnære, faglige problemstillinger og refleksioner rettet mod et alment perspektiv. I øvelserne følges op på de temaer og problemstillinger der rejses ved forelæsninger. Ved hjælp af cases, rollespil, diskussioner og supplerende litteratur får de studerende mulighed for selvstændigt at reflektere over de videnskabsteoretiske og etiske problemstillinger, der relaterer sig til deres uddannelse. Øvelserne vil ligeledes også indeholde mindre oplæg om emner relateret til projektarbejde, f.eks. om problemformulering, opbygning af rapport og lignende. I projektarbejdet skal de studerende tage udgangspunkt i en konkret fødevarefaglig case og belyse den ud fra flere videnskabsteoretiske eller etiske/fødevarepolitiske perspektiver. Projektarbejdet foregår i grupper, og det afsluttes med en projektrapport. De studerende tilbydes vejledning løbende i projektarbejdet.
 
Målbeskrivelse
Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne:
Viden:
- Identificere og beskrive centrale erkendelsesteoretiske begreber og problemstillinger med faglig relevans.
- Beskrive og definere centrale elementer i udvalgte etiske teorier.
- Demonstrere overblik over fagets historie.
Færdigheder:
- Analysere vidensgrundlaget i udvalgte faglige problemstillinger vha. centrale erkendelsesmæssige begreber.
- Analysere værdimæssige problemstillinger relateret til faget ud fra udvalgte etiske teorier.
- Anvende principper for god skriftlig formidling af projektarbejdet.
Kompetencer:
- Samarbejde med medstuderende om fastsættelse af mål, planlægning, gennemførsel og afrapportering af projektarbejde.
 
Litteraturhenvisninger
Andersen,H., C. Emmeche, M.Norup, P. Sandøe (2006): Videnskabsteori for de biologiske fag, Biofolia/Samfundslitteratur, Frederiksberg

Kompendium
 
Kursusansvarlig
Leif Horsfelt Skibsted, ls@life.ku.dk, Institut for Fødevarevidenskab/Fødevarekemi, Tlf: 353-33221
Peter Sandøe, pes@life.ku.dk, Institut for Produktionsdyr og Heste/Faggruppe: Populationsbiologi, Tlf: 353-33059
 
Studienævn
Studienævn LSN
 
Kursusbeskrivelsesomfang
forelæsninger28
projektarbejde53
teoretiske øvelser32
eksamen1
vejledning5
forberedelse87

206