Responsible Department | Department of Human Nutrition
75 % Institute of Food and Resource Economics 25 % | ||||||||||||||
Earliest Possible Year | MSc. 1 year | ||||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||||
Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||
Level of Course | MSc | ||||||||||||||
Examination | Final Examination oral examination Some Aid allowed Description of Examination: Mundtlig eksamen. I grupper planlægges en sundhedsintervention, der munder ud i en skriftlig grupperapport. Rapporten fremlægges og diskuteres til individuel mundtlig eksamen. Ved den mundtlige eksamen høres de studerende også i pensum. Weight: 100 % mundtlig eksamen 7-point scale, internal examiner | ||||||||||||||
Requirement for Attending Exam | Aflevering og mundtlig fremlæggelse af gruppearbejder. | ||||||||||||||
Organisation of Teaching | Forelæsninger, seminarer, gruppearbejder | ||||||||||||||
Block Placement | Blok 4 Week Structure: B | ||||||||||||||
Language of Instruction | Danish | ||||||||||||||
Restrictions | Maks. 65 | ||||||||||||||
Course Content | |||||||||||||||
Der undervises i grundbegreber og teori indenfor folkesundhed, epidemiologi og planlægning af sundhedsinterventioner. Eksempler på sundhedsinterventioner indenfor ernæringsområdet præsenteres og diskuteres. En række danske aktører indenfor sundhedsfremme og forebyggende ernæring fremlægger konkrete erfaringer og cases. | |||||||||||||||
Teaching and learning Methods | |||||||||||||||
Kurset er en kombination af forelæsninger, gruppearbejde med case reports, seminarer og projektarbejde. Første halvdel af kursusperioden indeholder forelæsninger om teorien bag ernæringsinterventioner med udgangspunkt i "Logical framework approach". Aktører på ernæringsområdet og aktuelle ernæringspolitikker undersøges af de studerende i gruppearbejder og fremlægges i plenum. En selvstændigt valgt sundhedsintervention planlægges i grupper og fremlægges til eksamen med udgangspunkt i en skriftlig synopsis. | |||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||
Viden Beskrive grundbegreber og strategier indenfor folkesundheds videnskab, med særlig vægt på ernæringsområdet. Beskrive processerne bag planlægning af sundhedsinterventioner på ernæringsområdet Identificere centrale offentlige og private aktører indenfor ernæringsområdet, og udvise overblik over deres ansvarsfordeling i Danmark Færdigheder Anvende teorier om planlægning af forebyggelsesindsatser og kunne demonstrere evnen til at foretage en behovsanalyse, fastsætte mål, identificere determinanter for målgruppens adfærd, udvælge relevante metoder og evaluere indsatsen. Sammenligne og vurdere ernærings- og fødevarepolitikker, nationalt og internationalt. Kompetencer Diskutere interesser forbundet med fastlægning af politikker af betydning for danskernes ernæringstilstand. Forholde sig kritisk til centrale begreber og eksisterende interventioner på sundhedsområdet Selvstændigt kunne planlægge en sundhedsfremmende intervention ved hjælp af en anerkendt teori, som f.eks. "Logical framework approach". | |||||||||||||||
Course Literature | |||||||||||||||
- Kursuskompendie - Andet relevant materiale uddeles løbende på kurset | |||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||
Kim F. Michaelsen, kfm@life.ku.dk, Department of Human Nutrition/Paediatric Nutrition and International Nutrition, Phone: 353-32495 Annemette Nielsen, anmn@life.ku.dk, Institute of Food and Resource Economics, Phone: 353-32621 Camilla Trab Damsgaard, ctd@life.ku.dk, Department of Human Nutrition/Paediatric Nutrition and International Nutrition, Phone: 353-32221 | |||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||
Study Committee LSN | |||||||||||||||
Work Load | |||||||||||||||
| |||||||||||||||