Responsible Department | Department of Agriculture and Ecology | ||||||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 1 year | ||||||||||||||||||
Duration | Two blocks | ||||||||||||||||||
Credits | 15 (ECTS) | ||||||||||||||||||
Level of Course | BSc | ||||||||||||||||||
Examination | Final Examination written examination Written Exam in Lecturehall Some Aid allowed Description of Examination: Beskrivelse af eksaminer: 4 timers skriftlig eksamen efter blok 3 og 4. Weight: Hver sluteksamen udgør 50 % 7-point scale, internal examiner Dates of Exam: 13 April 2012 | ||||||||||||||||||
Requirement for Attending Exam | ingen | ||||||||||||||||||
Block Placement | Blok 3 Week Structure: B Blok 4 Week Structure: B | ||||||||||||||||||
Language of Instruction | Danish | ||||||||||||||||||
Optional Prerequisites | LNAB10040 Processes in Nature 1 - The Living Soil | ||||||||||||||||||
Restrictions | Ingen | ||||||||||||||||||
Course Content | |||||||||||||||||||
Kurset kombinerer viden om økologiske processer og vegetation med forståelse af de vigtigste danske økosystemer. De studerende bliver fortrolige med økologiske samt plante- og jordvidenskabelige problemstillinger, almindelige plantearte, arbejdsmetoder og terminologi.I blok 3 gennemgåes en enhed om plante-jord-interaktioner for at sikre, at en basal forståelse af planternes vækstvilkår opnås. Derefter lærer de studerende om byernes hydrologi, næringsstof-flukse og forureningsproblematik. I blok 3 indledes botanikdelen med en kort gennemgang af planternes ydre opbygning og den dertil knyttede terminologi, som findes i bestemmelsesværker. Der vil være praktiske øvelser i plantebestemmelse samt introduktion af vigtige kulturplanter. I blok 4 gives en oversigtsmæssig gennemgang af den danske vegetationshistorie siden sidste istid for at give et indtryk af den udvikling, der er baggrund for og er med til at forklare den aktuelle vegetation. Der fokuseres på danske vegetationstyper i det åbne land og deres økologiske forudsætninger. Beskrivelse af økosystemernes artssammensætning tager udgangspunkt i et basalt kendskab til udvalgte plantefamilier og omkring 200 almindeligt forekommende danske plantearter. Der bruges såvel videnskabelige som danske artsnavne. I blok 3 og blok 4 bygger størstedelen af undervisningen på konkrete eksempler, her ikke mindst kursusdeltagernes egne iagttagelser under ekskursioner. | |||||||||||||||||||
Teaching and learning Methods | |||||||||||||||||||
Ved forelæsningerne gennemgås basale økologiske og plante-og jordvidenskabelige principper og her introduceres de hyppigste økosystemer i både de danske byer og i det åbne land. I øvelserne indøves, ved brug af levende materiale, artskendskab, kendskab til plantevækst samt kendskab til brug af tekniske jorde. Ved ekskursionerne studeres karakteristiske danske urbane samt rurale vegetationstyper. | |||||||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||||||
Efter kurset, skal den studerende være i stand til at kunne forstå det økologiske naturgrundlag, dvs. samspillet mellem lokalitet, vegetation og arealanvendelse i byer og det åbne land i Danmark. Gennem kurset får de studerende et økologisk-, plante- og jordvidenskabeligt vidensgrundlag for at kunne foretage byplanlægning og landskabsforvaltning på en miljømæssig og plantemæssig kvalificeret måde. Viden: - Beskrive generelle principper i økologi og deres anvendelse - Identificere vigtige danske plantearter og vegetationstyper - Kende de almindeligste kulturplanter, som anvendes i by, park og landskab - Relatere økologiske teorier til viden om jord-plante-interaktioner - Forstå sammenhængen mellem jord-plante systemet og vand- og luftkvalitet - Indsigt i vigtige plantevækstfaktorer - Indsigt i byernes vand -og stofkredløb Færdigheder: - Arbejde med danske bestemmelsesværker og økologisk litteratur - Analysere naturlige og menneskeskabte vegetationstyper og økosystemer - Analysere plantevækst og diagnosticere mangel- og stress symptomer - Vurdere økologiske og plante- og jordvidenskabelige muligheder til løsning af opgaver indenfor byplanlægning, landskabsarkitektur og landskabsforvaltning - opnå et plantefamilie- og plantearts-kendskab, som er nødvendig for at varetage opgaver indenfor byplanlægning, landskabsarkitektur og landskabsforvaltning Kompetencer: - Diskutere fagets muligheder for at planlægge og forvalte økosystemer på en bæredygtig måde - Evaluere økologiske processer i relation til kulturelle værdier og etiske principper - Diskutere og vurdere muligheden for at bevare eller øge biodiversiteten i by og park. | |||||||||||||||||||
Course Literature | |||||||||||||||||||
Townsend, C.R., Begon, M. og Harper, J.L. (2008): Essentials of Ecology. Blackwell. Petersen, P.M. og Vestergaard, P. (2006): Vegetationsøkologi. Gyldendal. Frederiksen, S. et al. (2006): Dansk Flora. Gyldendal. Parker, R (2010): Plant and Soil Science - fundamentals and applications. Delmar. Suppleret med udleverede noter. | |||||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||||
Marian Ørgaard, moe@life.ku.dk, Department of Agriculture and Ecology/Section of Botany, Phone: 353-32816 Jakob Magid, jma@life.ku.dk, Department of Agriculture and Ecology/Plant and Soil Science, Phone: 353-33491 | |||||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||||||||
Work Load | |||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||