Responsible Department | Forest & Landscape | ||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 2 year to MSc. 2 year | ||||||||||||||
Duration | Outside schedule | ||||||||||||||
Credits | 5 (ECTS) | ||||||||||||||
Level of Course | Joint BSc and MSc | ||||||||||||||
Examination | Continuous Assessment written examination and oral examination Portfolio Examination All aids allowed Description of Examination: Projektrapport med mundtlig individuelle fremlæggelser, hvor hver studerende besvareer spørgsmål fra eksaminator og diskuterer resultater i relation til problemformulering, genrelle terorier og erafringer fra praksis Weight: Indledende presentation 20 %, skriftlig rapport 50 % individuel presentation og diskussion 30 % pass/fail, internal examiner | ||||||||||||||
Requirement for Attending Exam | De studerende skal have lavet en individuel indlededende præsentation, en kort skriftlig problemformulering og deltaget i gruppearbejdet. | ||||||||||||||
Organisation of Teaching | Forelæsninger (ca.33 %), dels undervisning i felten (ca 67%). | ||||||||||||||
Block Placement | Sommerkurser, Intensivt kursus i uge 33 og 34 | ||||||||||||||
Language of Instruction | Danish | ||||||||||||||
Optional Prerequisites | Anbefalede forudsætninger er grundlæggende kendskab til botanik og økologi. | ||||||||||||||
Restrictions | max. 25 | ||||||||||||||
Course Content | |||||||||||||||
Kursusforløbet er kort og intensivt. Det er i høj grad baseret på undervisning i felten, hvor praktisk naturpleje sættes i en teoretisk og økologisk sammenhæng. Ny viden fra forskning kobles med praktiske erfaringer. Plejemetoder demonstreres og diskuteres. De studerende trænes i at vurdere naturtilstand, plejebehov og bæreevne gennem en række øvelser, ligesom der indgår øvelser i at formulere målbare målsætning og skitsere en plejeplan. Der arbejdes med naturtyper og -arter, der er beskyttet iht. Habitatdirektivet og deres plejebehov i forhold til at vedligeholde eller genskabe en gunstig bevaringstilstand samt naturtyper omfattet af Naturbeskyttelseslovens § 3; - overdrev - ferske enge - moser - strandenge - heder og kystklitter - vandløb og søer samt skovtyper som egekrat og elle-/askesump. Det er vægtet højt at koble teoretisk viden til praksis og de problemstillinger man møder i naturforvaltningen. | |||||||||||||||
Teaching and learning Methods | |||||||||||||||
Undervisningen vil bestå dels af klasseundervisning (ca.33 %), dels undervisning i felten (ca. 67%). Sidstnævnte vil være en kombination af indlæg fra lokale ekskursionsværter med demonstrationer af praktisk naturpleje, øvelser, indlæg fra undervisere og studerende, diskussioner og opsamling. I forbindelse med feltundervisningen skal de studerende dagligt udarbejde ekskursionsnoter/-referater, der skal danne grundlag for udarbejdelse af en projektrapport som afslutning på kurset, og som indgår i grundlag for bedømmelsen af kurset som bestået/ikke bestået. Ud over de kursusansvarlige, der er gennemgående faglige personer i forløbet, indgår praktikere, der arbejder med naturforvaltning i offentlig og privat regi samt andre fagligt kompetente personer. | |||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||
Kursets hovedmålsætning er at give en indføring i naturpleje af lysåbne natur- og skovtyper set i en økologisk og praktisk sammenhæng. Når kurset er færdigt forventes den studerende: at Viden: - Have viden om de mest almindelige danske naturtyper, herunder de vigtigste habitatnaturtyper - Have viden om urter, træer og buske, der er karakteristiske for de forskellige naturtyper - Have indblik i naturtypers dynamik og succession - Have viden om indikatorer for naturkvalitet - Have viden om forskellige plejemetoder, deres potentiale og begrænsninger - Have indblik i effekten af forskellige plejemetoder på artssammensætning, og struktur samt på jordbund. Færdigheder: - Være i stand til at beskrive, navngive og vurdere det naturmæssige potentiale og plejebehov på et konkret naturareal og opstille målsætninger for dets bevaringstilstand. - Anvende forskellige metoder og indgreb, der kan føre til målopfyldelse samt vurdere økologiske og økonomiske konsekvenser heraf. - Udarbejde plejeplan for konkret naturområde - Formidle målsætninger for naturkvalitet og metoder til at opnå/vedligeholde dem. Kompetancer: - Kunne omsætte teoretisk viden om naturtyper og deres økologi til praktisk naturpleje - Samarbejde med praktikere og teoretiske faggrupper om løsning af naturplejeopgaver. | |||||||||||||||
Course Literature | |||||||||||||||
Buttenschøn, R.M. 2007. Græsning og Høslæt i naturplejen. Miljøministeriet. 248 sider. Ejrnæs, R., Nygaard, B. & Fredshavn, J.R. 2009: Overdrev, enge og moser. Håndbog i naturtypernes karakteristik og udvikling samt forvaltningen af deres biodiversitet. Danmarks Miljøundersøgelser, Aarhus Universitet. 76 s. Gordon, I.J, Prins, H.H.T. (eds.)2008: The Ecology of Browsing and Grazing. Springer (udvalgte kapitler). Desuden indgår en række vejledninger og artikler. | |||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||
Rita M. Buttenschøn, rmb@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark, Phone: 353-31712 Andreas Christian E Bergstedt, abe@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Forestry and wood products, Phone: 353-31692 | |||||||||||||||
Course Fee | |||||||||||||||
Der indgår en eksursion til Jylland, hvor de studerende selv må betale overnatning (vandrehjem) | |||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||||
Work Load | |||||||||||||||
| |||||||||||||||