Responsible Department | Forest & Landscape |
Earliest Possible Year | BSc. 2 year |
Duration | One block |
Credits | 7.5 (ECTS) |
Level of Course | BSc |
Examination | Final Examination written examination Portfolio Examination All aids allowed Description of Examination: Bedømmelse af indivuduel rapport, proces så vel som tekst/tegninger tæller. Rapporten skal indeholde beskrivelse af såvel ideer bag og beskrivelse af selve udførslen af projektet, fra bestilling af planter til udførsel af plejeplan. Den individuelle rapport kan udføres som en del af et større projekt. Weight: 100% 7-point scale, internal examiner |
Requirement for Attending Exam | Aflevering af rapport |
Block Placement | Blok 4 Week Structure: A |
Language of Instruction | Danish |
Restrictions | 50 |
Course Content | |
Kurset gennemgår anvendelsen af planter til forskellige lys- og jordbundsforhold, design af planteplaner (kultur-/naturpræg), farvesammensætninger og driftsmæssige forhold samt relevant supplerende litteratur. Hovedvægten lægges på arter og sorter, der anses for almindelige inden for landskabsarkitekturen. Der lægges vægt på at den studerende bliver fortrolig med disse planters naturlige habitat og deraf afledte anvendelsesmuligheder. Målgruppen er landskabsarkitektstuderende og andre studerende med interesse for planteanvendelse. | |
Teaching and learning Methods | |
Ved forelæsningerne gives en gennemgang af forskellige typer kulturelle vækstsamfund inden for de relevante plantegrupper: træer, buske, stauder og løg og knolde. Der anvendes Powerpointfremvisninger, øvelser og et begrænset antal ekskursioner. I øvelserne udarbejdes i grupper en eksamensopgave omfattende beplantningsdesign for et eksisterende eller fiktivt sted. Rapporten skal beskrive idé og motiv for plantevalg og -sammensætning for den valgte øvelsesopgave. Der skal redegøres for skalaforhold, struktur, rumlighed og rytme i plantesammensætningen og via illustrationsplaner entydigt redegøres for planteplacering og -antal, latinsk og dansk plantenavn, planteskolestørrelse og kvalitet. Der arbejdes med en kombination af intensivt gruppearbejde og selvstudier. | |
Learning Outcome | |
Kursets primære formål er at give de studerende forudsætninger for at sammensætte æstetisk, økologisk og driftsmæssigt velfungerende beplantninger. Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne: Viden: - Redegøre for æstetik og vækstvilkår for de i rapporten anvendte planter - Identificere og redegøre for anvendelsesmuligheder for et antal øvrige prydplanter Færdigheder: - Analysere mulige plantesammensætninger ud fra et steds karakteristika med hensyn til jordbund, lys og æstetiske karakteristika, og på baggrund af dette designe og argumentere for et plantevalg Kompetencer: - Anvende dansk og fremmedsproget faglitteratur - Udvikle, evaluere og diskutere beplantningsplaner for have og landskab | |
Course Literature | |
Titel Forlag/kilde Forfatter År/nr. Danske plantenavne Biofolia Jensen, Arnklit, Jensen 2007 Hvilken plante hvor Politikens Forlag Jane Schul 2007 Politikens staudebog Politiken Jane Schul 2002 Sortimentskatalog Bruns Pflanzen 2008 Sortimentskatalog Dansk Staudegartnerforening Kan hentes digitalt 7. udgave Plant User Handbook Blackwell Publishing James Hitchmough & Ken Fieldhouse 2004 | |
Course Coordinator | |
Jane Schul, jane@schul.dk, Forest & Landscape Denmark/Unit of Landscape, Phone: | |
Study Board | |
Study Committee NSN | |