Responsible Department | Forest & Landscape | ||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 3 year to MSc. 2 year | ||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||
Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||
Level of Course | Joint BSc and MSc | ||||||||||||
Examination | Final Examination written examination All aids allowed Description of Examination: Et essay afslutter kurset, hvor den studerende bruger sin opøvede viden og færdighed til argumenteret at identificere og sammensætte de relevante teorier og begreber til at belyse et bysociologisk emne, som den studerende selv formulerer, eventuelt i samarbejde med underviseren. Essayopgaven afleveres ved kursusafslutning. Den kan afvikles individuelt eller i gruppe (max 4 personer pr. gruppe). Ved gruppebesvarelser skal den enkelte studerendes bidrag kunne konstateres. Omfang: Max 10 sider á 2400 tegn. Ved gruppe tillægges 2 sider á 2400 tegn pr. ekstra studerende. Weight: Den skriftlige essay-opgave vægter 100 procent 7-point scale, internal examiner | ||||||||||||
Block Placement | Blok 2 Week Structure: B | ||||||||||||
Language of Instruction | Danish | ||||||||||||
Course Content | |||||||||||||
Kurset giver en indføring i centrale teorier og begreber relateret til bysociologien samt stedsbegrebet med henblik på analyse af empiriske eksempler fra forskellige bymæssige og sociale sammenhænge med særlig vægt på menneskers liv i byen. Kurset præsenterer teoretiske tilgange til centrale temaer som "byen og det offentlige rum", "urbanitet og byliv", "sted og stedstilknytning", "livsstil og livsformer", "netværk", "hverdagsliv og hverdagspraksisser" og samspillet " menneske, sted og by" i forskellige bymæssige sammenhænge: metropol, forstad, provinsby, lokalsamfund og yderområder samt i forskellige skalaer: fra brug og bevægelse af specifikke byrum til regional målestok. Kurset starter ud med en historisk gennemgang af bysociologi og stedsbegreb for at give overblik over de vigtigste forskningstraditioner og emnets genstandsfelter. Herefter arbejdes der med aktuelle begreber og tilgange; deres forskelle og sammenfald og deres anvendelighed i analyse af centrale problemstillinger. Dette gøres gennem en studiekredstilgang, hvor litteraturstudier, forelæsning, diskussion og fremlæggelse kombineres. Sideløbende giver en ekskursion og temaer (som "de nye ghettoer", "manglende byliv") aktuelt stof fra virkeligheden som sættes i relation til de forskellige forklaringer og teorier for at vurdere deres anvendelighed i konkrete problemer og situationer. Et essay afslutter kurset, hvor den studerende bruger sin opøvede viden og færdighed til argumenteret at identificere og sammensætte de relevante teorier og begreber til at belyse et bysociologisk emne. | |||||||||||||
Teaching and learning Methods | |||||||||||||
Undervisningen foregår ved seminarer og studiekredse med litteraturstudier, forelæsning og diskussion. Hver forelæsning efterfølges af diskussion af det nye stof og de læste tekster som diskuteres i grupper og plenum. Der vil indgå en ekskursion til et byområde, hvor flere af de teoretiske perspektiver afprøves i konkrete problemstillinger og herudover bringes aktuelle problematikker ind via avisartikler og gæsteforelæsere. De studerende må påregne, at undervisningen og forberedelse svarer til 20 timers arbejde per uge. De beskrevne kompetencemål opnås kun fuldstændigt ved at den studerende deltager aktivt i undervisningen, fx gennem diskussion og oplæg. | |||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||
Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne: Viden: - gøre rede for bysociologiske genstandsfelter samt udvise overblik i de vigtigste grundlæggende forskningstraditioner og deres bidrag til analysen af centrale bysociologiske emner. - identificere og udvælge de relevante teorier og begreber til at belyse et givet centralt bysociologisk emne. - udvise overblik over centrale aspekter af, hvordan sociale processer påvirker og er påvirket af byen og stedet, samt kunne gøre rede for væsentlige teorier og begreber der knytter sig til disse. Færdigheder: - analysere, diskutere og vurdere sammenhænge mellem væsentlige teorier og begreber og hvilke perspektiver disse giver relevans for. - relatere og inddrage relevant empirisk materiale og diskutere sammenhænge mellem byer, steder og sociale processer. Kompetencer: - sammensætte, konkludere samt kritisk vurdere og bedømme forskellige faglige forklaringer, teorier og metoder og deres anvendelighed i i analyse og planlægning af det offentlige rum. - forstå og teoretisere over det komplekse samspil der eksisterer mellem mennesket, dets brug af byen, dets parker, offentlige rum og de sociale processer, der er med til at skabe byer og steder. | |||||||||||||
Course Literature | |||||||||||||
Bourdieu, P. (1996): Et steds betydning. I Symbolsk makt. Pax Forlag. 10 sider. Bauman, Z. (2002) 'Bundlinjen: Ghettoen'. Hans Reitzels Forlag: s. 111-123. 13s. Cresswell, T. (2004): Place a short introduction. Blackwell Publishing. 150 sider. Pløger, J. (1997): På sporet af byteorien. I Aspen, Johnny og Pløger, John: På sporet af byen. Lesninger av senmoderne byliv. Pp. 5-40. Spartacus Forlag. Oslo. 35 sider. Rose, G. (1995) 'Place and identity: a sense of place', in Massey, D. and P. Jess (ed.), A Place in the World, Open University Press: 88-132. 45s. Savage et.al. (2005): Globalization and Belonging. Sage Publications. Kapitel 1 og 2 s.1-53, samt konklusionen, s.203-208. 60 sider. Sibley, D. (1992) 'Outsiders in society and space', 16s. Simonsen, K. (2005): Byens mange ansigter - konstruktionen af byen i praksis og fortælling. Roskilde Universitetsforlag. 231 sider Urry, J. (2000): Sociology beyond societies. London: Routledge (kapitel 6) Urban Sociology Reader (2005). Udvalgte tekster | |||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||
Lise Byskov Herslund, lihe@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Urban and landscape studies, Phone: 353-31926 Trine Agervig Carstensen, tac@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark, Phone: 353-31840 | |||||||||||||
Study Board | |||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||
Work Load | |||||||||||||
| |||||||||||||