Ansvarligt institut | Fødevareøkonomisk Institut | ||||||||||||||||||||
English Title | Introductory Economics | ||||||||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Bachelor 1. år | ||||||||||||||||||||
Varighed | En blok | ||||||||||||||||||||
Pointværdi | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||||||
Kursustype | Bachelorkursus | ||||||||||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen skriftlig prøve Skriftlig auditorieeksamen uden hjælpemidler Beskrivelse af eksamen: Skriftlig 4-timers prøve uden hjælpemidler Vægtning: 100% 7-trinsskala, intern censur Eksamensdatoer: 11. april 2012 | ||||||||||||||||||||
Rammer for Undervisning | Forelæsninger og øvelser | ||||||||||||||||||||
Blokplacering | Blok 3 Ugestruktur: C | ||||||||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||||||||
Begrænset deltagerantal | Ingen | ||||||||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||||||||
Kurset giver en kort, afrundet introduktion til de økonomiske problemstillinger og metoder, idet der lægges begrænset vægt på at indøve det teknisk-formelle økonomiske begrebsapparat, der er nødvendigt for videregående økonomistudier. Kurset giver en generel introduktion til økonomi, men i det omfang, det er muligt, vil eksempler og illustrationer være hentet fra jordbrugs- og miljøområdet. Mere konkret vil den studerende få kendskab til følgende emner: - den enkelte virksomheds og den enkelte forbrugers beslutninger - prisdannelse for forskellige markeder, navnlig markedsformerne fuldkommen konkurrence og monopol. - Velfærdsøkonomiens grundlag, herunder komplikationer som eksterne effekter og offentlige goder. Mulighederne for at bruge cost-benefit-analyse som beslutningsgrundlag diskuteres. Disse mikroøkonomiske emner udgør hovedparten af kurset, men de studerende præsenteres også for makroøkonomiske problemstillinger, hvor den studerende vil få kendskab til nationalregnskabsteori, arbejdsløshed og inflation, internationale økonomiske relationer samt økonomisk politik. | |||||||||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||||||||
Undervisningen vil bestå af traditionelle forelæsninger, hvor centrale dele af pensum gennemgås, kombineret med en række praktiske og teoretiske øvelser, hvor de enkel- og gruppevis arbejder med udleverede opgavesæt under kyndig vejledning. | |||||||||||||||||||||
Målbeskrivelse | |||||||||||||||||||||
Kursets hovedmålsætning er at give en indføring i økonomiens hovedproblemstillinger og metoder, samt give de studerende en række redskaber, der kan bruges som introduktion til fortsatte økonomistudier. Når kurset er gennemført forventes den studerende at kunne: Viden: - definere de vigtigste økonomiske begreber som f.eks. forbrug, pengemængde, nytte og elsticiteter - redegøre for de vigtigste sammenhænge mellem de forskellige økonomiske variable som f.eks. efterspørgsels- og udbudsfunktioner, forbrugs- og investeringsfunktioner og produktionsfunktioner - beskrive hvordan disse begreber og sammenhænge viser sig indenfor det resource og miljømæssige område Færdigheder: - anvende kendskabet til disse sammenhænge til at forklare simplere økonomiske fænomener - analysere simple mikro- og makroøkonomiske modeller - forklare hvilke praktiske problemstillinger økonomien kan behandler og analysere - kombinere de økonomiske argumenter med deres biologiske og naturvidenskabelige viden Kompetencer: - anvende kendskabet til økonomisk teori til at diskutere simplere økonomiske problemstillinger | |||||||||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||||||||
Thomas Alslev Christensen, Jeppe Christiansen og Helge Pedersen, Nationaløkonomi på dansk, Samfundsliteratur, København, seneste udgave. Kirsten Halsnæs, Peder Andersen & Anders Larsen (red.), Miljøvurdering på økonomisk vis, Jurist- og Økonomforbundets Forlag, 2007 | |||||||||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||||||||
Niels Kærgård, nik@life.ku.dk, Fødevareøkonomisk Institut/Faggruppe for International Økonomi og Politik, Tlf: 353-32264 | |||||||||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||||||||
Studienævn NSN | |||||||||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||