Responsible Department | Institute of Food and Resource Economics | ||||||||||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 1 year | ||||||||||||||||||||||
Duration | Two blocks | ||||||||||||||||||||||
Credits | 15 (ECTS) | ||||||||||||||||||||||
Level of Course | BSc | ||||||||||||||||||||||
Examination | Final Examination oral examination All aids allowed Description of Examination: Eksamen gennemføres som en 30 min. individuel mundtlig eksamination i pensum, projektrapport samt en personlig procesevaluering/-refleksion Weight: Individuel mundtlig eksamen i pensum, projektrapport og personlig procesevaluering/-refleksion: 100% 7-point scale, internal examiner | ||||||||||||||||||||||
Requirement for Attending Exam | Godkendelse af 3 opgavesæt; Godkendelse af projektrapport; Aktiv deltagelse i midtvejs- og afsluttende seminar med præsentation og opponering | ||||||||||||||||||||||
Organisation of Teaching | Forelæsninger, teoretiske og praktiske øvelser, problemorienteret projektarbejde i grupper | ||||||||||||||||||||||
Block Placement | Blok 1 Week Structure: A Blok 2 Week Structure: A | ||||||||||||||||||||||
Language of Instruction | Danish | ||||||||||||||||||||||
Restrictions | Ingen | ||||||||||||||||||||||
Course Content | |||||||||||||||||||||||
Kurset består af fire elementer: . Basal økonomisk teori omfattende mikroøkonomi og handelsteori . Økonomiske og økonomisk-politiske problemstillinger på bedrifts-, sektor-, national- og internationalniveau. Problemstillingerne tager udgangspunkt i relevante og aktuelle problemer. . Med udgangspunkt i en selvvalgt problemstilling på baggrund af kursets faglige indhold, vil metode i problemorienteret projektarbejde blive introduceret og udviklet. Projektet gennemføres i grupper. Under arbejdet med projektet vil grupperne få både fagligt og metodisk vejledning, . Generel erhvervsintroduktion og samfundsbeskrivelse. | |||||||||||||||||||||||
Teaching and learning Methods | |||||||||||||||||||||||
Undervisningen omfatter forelæsninger baseret på tematiske emner, teoretiske øvelser, hvor der i grupper arbejdes med udleverede opgavesæt, der afspejler pensum i bred forstand. Derudover gennemføres et problemorienteret projektarbejde i grupper med tilknyttet metode- og projektvejleder. Projekter tager udgangspunkt i kursets faglige indhold. | |||||||||||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||||||||||
Kurset har to hovedmålsætninger. 1) at give de studerende en viden om generel mikroøkonomi og international økonomi samt fødevaresektorens økonomiske, institutionelle og erhvervspolitiske forhold og problemer såvel nationalt som internationalt. 2) at give de studerende en grundlæggende indføring i principperne bag det problemorienterede og gruppebaserede projetarbejde samt at opnå erafing med at arbejde på den måde. Argumentet for denne del er at væsentlige dele af det samlede studie såvel som arbejdslivet efter endt uddannelse er organiseret på denne måde. Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne: Viden . Referere generel introducerende økonomisk og jordbrugsøkonomisk teori . Beskrive centrale problemstillinger inden for national, regional og international fødevarepolitik. . Beskrive størrelsesforhold og udviklingstendenser inden for international økonomi og fødevareerhvervet. . Udtrykke forståelse for hvilken funktion og hvilket udtryk en problemformulering har og hvordan man gennem en problemanalyse kommer frem til den . Beskrive basale gruppedynamiske begreber . Beskrive en model for projektarbejdet og dets forskellige faser Færdigheder . Analysere centrale nationale og internationale økonomiske problemstillinger ud fra simpel økonomisk teori. . Anvende den opnåede viden til at udforme en problemformulering i forbindelse med en faglig rapport . Anvende principperne om opbygningen af en rapport og formelt håndtere litteraturen korrekt. Kompetencer . Igangsætte og gennemføre et effektivt samarbejde i en gruppe om et fælles projekt. med dertil hørende udarbejdelse af en projektrapport der illustrerer den studerendes evne til at identificere, analysere, formulere og bearbejde en faglig relevant problemstilling. | |||||||||||||||||||||||
Course Literature | |||||||||||||||||||||||
McDowell, Thom, Frank and Bernanke: Principles of Microeconomics, European Edition, McGraw-Hill, 2009 Dahl, A., T. Dich, T. Hansen og V. Olsen (2005): Styrk Projektarbejdet - En redskabsbog til problemorienteret projektarbejde, Biofolia, Frederiksberg Bilagssamling med diverse artikler | |||||||||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||||||||
Per Svejstrup Hansen, psh@foi.dk, Institute of Food and Resource Economics/International Economics and Policy Unit, Phone: 353-32271 Anders Dahl, and@life.ku.dk, Institute of Food and Resource Economics/Consumption, Health and Ethics Unit, Phone: 353-32376 | |||||||||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||||||||||||
Work Load | |||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||