LOJB10274 Theory of Science - Agricultural Economics

Details
Responsible DepartmentInstitute of Food and Resource Economics

Earliest Possible YearBSc. 3 year
DurationOne block
 
Credits7.5 (ECTS)
 
Level of CourseBSc
 
ExaminationFinal Examination

oral examination


All aids allowed

Description of Examination: Weight: Mundtlig eksamination vægtes 100%

7-point scale, external examiner
 
Requirement for Attending ExamAflevering og godkendelse af 3 mindre opgaver i løbet af kurset
 
Block PlacementBlok 3
Week Structure: B
 
Language of InstructionDanish
 
RestrictionsIngen
 
Course Content
De studerende præsenteres for faglige problemstillinger, som bliver anskuet i et alment perspektiv. I den sammenhæng præsenteres de for den historiske baggrund for udviklingen af deres fagområde i sammenhæng med universiteter og højere læreanstalter. De får et kendskab til, hvorledes videnskaben og de forskellige fagdiscipliner spiller en rolle for faget og dets udvikling. Endvidere får de en almen introduktion til videnskabelige tænkemåder og centrale videnskabsteoretiske begreber og problemstillinger, herunder aksiomatisk-deduktivt system, hypotese, bekræftelse og falsifikation, paradigme, model og virkelighed. En række etiske problemstillinger gennemgås ved at tematisere brugen af økonomiske metoder i forskellige sammenhænge. Endelig vil de studerende lære at se deres fags forankring i en bredere offentlig og samfundsmæssig sammenhæng.
 
Teaching and learning Methods
Gennem en forelæsningsrække vil de studerende blive præsenteret for relevante videnskabsteoretiske og etiske teorier og begreber i sammenhæng med faglige problemstillinger. Typisk vil der i forelæsningerne optræde personer forankret i de relevante naturvidenskabelige fag og/eller økonomiske discipliner, således at det almene perspektiv knyttes sammen med både et naturfagligt og et jordbrugsøkonomisk perspektiv. Som et led i at underbygge og støtte forståelsen af det gennemgåede stof ved forelæsningerne vil der blive gennemført øvelser. På denne baggrund afleveres 3 mindre opgaver i løbet af kurset
 
Learning Outcome
Kurset skal introducere de studerende til at se og forstå deres fag og de tilhørende videnskabelige discipliner i et alment perspektiv. Den studerende skal på selvstændig vis kunne diskutere videnskabsteoretiske og etiske spørgsmål, som knytter sig til udvikling og anvendelse af faglig viden med relation til jordbrugsøkonomi.

Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne:

Viden:
-udvise overblik over udvalgte
erkendelsesteoretiske problemstillinger med
faglig relevans
-udvise overblik over udvalgte
etiske teorier
-sammenfatte træk af fagets
historie

Færdigheder:
-analysere vidensgrundlaget i udvalgte
faglige problemstillinger
-analysere værdimæssige problemstillinger i relation til deres fag

Kompetencer:
-præsentere værdimæssige problemstillinger for andre faggrupper og indgå i en dialog om dem
 
Course Literature
Der vil blive orienteret om litteraturen på kurset.
 
Course Coordinator
Peter Sandøe, pes@life.ku.dk, Department of Large Animal Sciences/Populationsbiology, Phone: 353-33059
 
Study Board
Study Committee NSN
 
Work Load
lectures25
theoretical exercises51
practicals30
preparation99
examination1

206