LOJF10220 EU Law - Environment, Food and Agriculture

Details
Responsible DepartmentInstitute of Food and Resource Economics

Earliest Possible YearBSc. 2 year
DurationOne block
 
Credits7.5 (ECTS)
 
Level of CourseJoint BSc and MSc
 
ExaminationFinal Examination

oral examination


All aids allowed

Description of Examination: Mundtlig eksamen, hvor der eksamineres med udgangspunkt i den afleverede opgave (synops)og i pensum i øvrigt.

Weight: Den mundtlige præstation vægter 100 %.



7-point scale, external examiner
 
Requirement for Attending ExamAflevering og godkendelse af en mindre skriftlig opgave (synops)
 
Organisation of TeachingUndervisningen vil veksle mellem forelæsninger, øvelser og fremlæggelser fra de studerende
 
Block PlacementBlok 1
Week Structure: C
 
Language of InstructionDanish
 
Restrictions50
 
Course Content
Kurset giver en indføring i såvel den generelle EU-ret som den materielle EU-ret. Den generelle EU-ret omfatter bl.a. reglerne om kompetencefordelingen mellem EU og medlemsstaterne, om EU's institutioner og deres kompetencer, om lovgivningsprocedurer og om retsreglers retsvirkning. Forholdet mellem EU-systemet og WTO-systemet vil kort blive berørt. Den materielle EU-ret omfatter de grundlæggende spilleregler vedrørende fri bevægelighed for bl.a. varer (handelsrestriktioner), konkurrence, statsstøtte mv. samt den mere detaljerede EU-lovgivning inden for særlige områder med fokus på jordbrug, miljø og fødevarer. Gennem udarbejdelse af et mindre skriftligt projekt(synops) får de studerende mulighed for at specialisere sig inden for disse emner. Eksempler på relevante problemstillinger kunne være berigede fødevarer, pesticidregulering, cross-compliance eller habitatdirektivet.

 
Teaching and learning Methods
Undervisningen vil blive bygget op omkring introducerende forelæsninger vedrørende ovennævnte emner, hvor lovgivningen præsenteres og efterfølgende eksemplificeres gennem cases og/eller mindre opgaver/øvelser. Endvidere forventes der at være mundtlig fremlæggelse fra de studerende af de valgte problemstillinger. Der skal udarbejdes en mindre skriftlig opgave (synops)om den valgte problemstilling.
 
Learning Outcome
Kursets overordnede målsætning er at gøre de studerende i stand til at identificere og bedømme EU-retlige problemstillinger. Indsigt i EU-retten, herunder sammenhængen mellem national, EU og international lovgivning, vil give de studerende et godt grundlag for efterfølgende at kunne varetage arbejdsopgaver såvel inden for den offentlige forvaltning som i erhvervs- og interesseorganisationer. Kurset retter sig bredt mod forskellige studieretninger. Efter at have gennemført kurset forventes det, at den studerende kan:

Viden:
- redegøre for grundelementerne i den generelle EU-ret samt i udvalgte dele af den materielle EU-ret
- udvise overblik over EU's institutioner og deres betydning i EU-retten
- udvise overblik over EU's lovgivningskompetencer og -procedurer
- redegøre for grundlæggende EU-retlige principper og for retsvirkningen af EU's retsakter
- redegøre for forholdet mellem EU's og medlemsstaternes kompetence og lovgivning

Færdigheder:
- identificere EU-retlige problemstillinger
- analysere en EU-retlig problemstilling under anvendelse af relevante retskilder
- anvende grundlæggende EU-retlige principper
- anvende og vurdere betydningen af EF-Domstolens afgørelser
- vurdere national lovgivning og administration i lyset af EU-retten

Kompetencer:
- diskutere og samarbejde om løsning af EU-retlige problemstillinger
- perspektivere EU-retten i forhold til forskellige områder af studie- og erhvervsmæssig relevans
- opnå forøgede forudsætninger for at følge mere specialiserede EU-retlige kurser på f.eks. Juridisk Fakultet.

 
Course Literature
Oplyses ved kursusstart
 
Course Coordinator
Helle Tegner Anker, hta@life.ku.dk, Institute of Food and Resource Economics/Consumption, Health and Ethics Unit, Phone: 353-32321
 
Study Board
Study Committee NSN
 
Work Load
lectures30
theoretical exercises40
preparation95
project work40
examination1

206