LPLF10374 Botany

Details
Responsible DepartmentDepartment of Agriculture and Ecology

Earliest Possible YearBSc. 2 year to MSc. 2 year
DurationOne block
 
Credits7.5 (ECTS)
 
Level of CourseJoint BSc and MSc
 
ExaminationFinal Examination

written examination


Written Exam in Lecturehall

Some Aid allowed

Description of Examination: Eksamen er en fire timers skriftlig eksamen. En del af eksamen (2,5 timer) er uden hjælpemidler og her testes de studerendes evne til at anvende den viden, der er opnået under kurset. Den anden del (1,5 time) af eksamen er en test af studerendes kompetencer i at bestemme planter. I anden del må bestemmelsesnøgler og dissektionsbestik bruges som hjælpemidler.

Weight: 100% Alle opgaver vægtes ens.



7-point scale, internal examiner

Dates of Exam:
20 June 2012
 
Organisation of TeachingUndervisningen vil veksle mellem forelæsninger, øvelser, ekskursioner og opgaver
 
Block PlacementBlok 4
Week Structure: C
 
Language of InstructionDanish
 
Optional PrerequisitesLBIB10127 Diversity of Animals and Plants
Forudsætninger for studerende fra SCIENCE og FARMA : Organismebiologi (SCIENCE) eller Farmakognosi og Naturstofkemi (FARMA)
 
RestrictionsIngen
 
Course Content
Kurset kombinerer plantesystematik og -økologi og opbygger en forståelse for danske vegetationstyper og kulturlandskaber. Kurset beskæftiger sig med alle danske vildtvoksende planter og kulturplanter i bred forstand (dvs. afgrøder, grøntsager og nogle prydplanter). Kurset tilbyder differentiering i alle øvelser, hvor der vil være mulighed for at vælge mellem forskellige planter afhængigt af om man er mest interesseret i naturtyper, vilde planter, kulturplanter eller andre anvendte planter. Endvidere er der også mulighed for differentiering i opgaver og under diskussionsøvelser og ekskursioner. Et solidt plantekendskab og evnen til hurtigt at bestemme planter bliver opbygget. Dette er nødvendige kompetencer i praktiske vegetationsanalyser, i arbejdet med kulturplanter og ved alle former for planteanvendelse. Faget Botanik giver et grundigt indblik i mere end 50 plantefamilier, hvor hovedvægten er på familier, der er væsentlige for forståelse af dansk vegetation, danske kulturplanter og planter, der anvendes fx. til medicin. Planternes karakteristiske morfologi og systematiske placering er centralt i kurset. Botanik bygger ovenpå den viden, der er opnået i faget Dyrs og Planters Diversitet, Organismebiologi, Farmakognosi og naturstofkemi eller tilsvarende kursus; og giver den nødvendige botaniske baggrundsviden for alle, der skal beskæftige sig med plantefag på universitetet. Kurset er også relevant for studerende på andre andre studieretninger, hvor et solidt kendskab til planters systematik, slægtskabsforhold og artsdiversitet er en vigtig forudsætning, fx. indenfor plantebioteknologi eller plantebiologi generelt. Der lægges vægt på, at den studerende bliver fortrolig med botaniske arbejdsmetoder og terminologi, herunder anvendelsen af såvel videnskabelige som danske plantenavne.
Den botaniske del af kurset giver et indgående kendskab til plantearter i danske vegetationstyper, til planters systematike slægtskabsforhold og artsdiversitet, inklusiv afgrøder, grøntsager, og andre kulturplanter. Under kursusforløbet opnår studerende evne til at genkende danske plantefamilier og tilhørende plantearter, herunder kulturplanter, og en detaljeret viden om udvikling og slægtskabsforhold blandt danske plantefamilier.
Vegetationsdelen af kurset gennemgår den danske vegetationshistorie siden sidste istid og beskriver den udvikling og de natur og kultur-forhold, som har været væsentlige for at forme den aktuelle vegetation. Endvidere gennemgås naturlige og halvnaturlige danske plantesamfunds karakteristiske arts-sammensætning og specielle økologiske forhold. Der lægges vægt på, at emnerne i vid udstrækning bygger på konkrete eksempler, først og fremmest kursusdeltagernes egne iagttagelser under ekskursioner.
 
Teaching and learning Methods
Pensum indlæres i et samspil mellem forelæsninger, praktiske og teoretiske øvelser, opgaver, ekskursioner til Højbakkegård og til udvalgte plantesamfund. Det forventes, at den studerende aktivt bruger KU-LIFEs Virtuelle Flora samt internettet som supplement til den øvrige undervisning. Vigtige plantehjemmesider vil fremgår af Absalon. Pensum gennemgås i 19 dobbelt forelæsninger ved brug af PowerPoint-præsentationer og forelæsningstavler. Her gennemgåes plantesystematikkens og samfundsøkologiens centrale problemstillinger. Under de 18 øvelser i laboratoriet, KUs haver og forsøgsgårde udforskes plantemorfologi, plantebestemmelse og familiekendskab vha. levende plantemateriale. De praktiske øvelser tager udgangspunkt i en øvelsesvejledning og studerende arbejder sammen i grupper på 2-3 personer. Endvidere bearbejdes det teoretiske indhold af forelæsningerne selvstændigt af de studerende ved en række opgaver i Absalon. På de 3-4 ekskursioner besøges karakteristiske danske landskabstyper, botanisk relevante områder og det danske kulturlandskab. Ekskursioner er en intergreret del af undervisningen og er en praktisk bearbejdning af de teoretiske forelæsninger.
 
Learning Outcome
Efter kurset skal den studerende være i stand til at kunne:
Viden
Identificere danske plantearter og udvalgte vegetationstyper
Beskrive væsentlige historiske og økologiske forhold i danske vegetationstyper
Udvise overblik over vildtvoksende danske plantefamilier og deres slægter og arter samt plantefamilier med arter, der dyrkes og anvendes i Danmark.
Beskrive ca. 50 danske plantefamilier.
Beskrive begreber indenfor plantemorfologi.
Referere regler for navngivning af planter.
Anvende identifikationsværktøj til danske planter.

Færdigheder
Analysere ca. 50 danske plantefamilier og indgående forklare deres morfologi, arter og systematik.
Identificere naturlige og antropogene plantepopulationer og vegetationstyper
Korrekt henføre alle planter fra pensum-familier (også arter, man aldrig har set før) til den korrekte familie.
Formidle viden om plantemorfologi og artsbestemmelse.
Analysere sammenhænge mellem planters morfologi og klassifikation.
Forklare regler for navngivning af planter.
Vurdere sammenhængen mellem klassifikation og fylogenier (slægtskabstræer).
Korrekt identificere de almindeligste danske afgrøder, grøntsager, frugttræer og buske.
Korrekt bestemme alle vilde danske plantearter fx. ved hjælp af Dansk Flora.

Kompetencer

Diskutere sammenhæng mellem ændring i kultur, miljøforhold og vegetationssammensætning
Vurdere bestemmelsesnøgler til danske plantearter.
Vurdere slægtskabsforhold imellem og indenfor plantefamilier.
Diskutere betydningen af korrekt artsbestemmelse af planter i forhold til anvendelse.
Diskutere begreberne afgrøder, grøntsager og kulturplanter.
 
Course Literature
Frederiksen S, Rasmussen F.N., Seberg O. 2006. Dansk Flora. Gyldendal.
Jacobsen N. og Jensen, J. 2005. Systematisk Botanik. Biofolia.
Lange, C.B.A. og Jacobsen, N. 2010. Biologisk Nomenklatur.
Mossberg, B. og L. Stenberg. 2005. Den Nye Nordiske Flora. Gyldendal.
Petersen, P.M. og Vestergaard, P. 2006. Vegetationsøkologi. Gyldendal.
Litteratur om danske afgrøder og kulturplanter (udleveres).
 
Course Coordinator
Conny Bruun Asmussen Lange, con@life.ku.dk, Department of Agriculture and Ecology/Section of Botany, Phone: 353-32803
 
Study Board
Study Committee NSN
 
Work Load
lectures38
practicals38
theoretical exercises24
Excursions22
preparation66
examination18

206