LSLS10036 Skov- og landskabsforståelse

Detaljer
Ansvarligt institutSkov & Landskab

English TitleForest and Landscape Basics
Tidligst mulig placeringBachelor 1. år
VarighedEn blok
 
Pointværdi7.5 (ECTS)
 
KursustypeSLING kurser (Skovskolen)
 
EksamenSluteksamen

skriftlig prøve


Alle hjælpemidler tilladt

Beskrivelse af eksamen: 7-trinsskala, ekstern censur
 
Forudsætninger for indstilling til eksamenAflevering og godkendelse af en obligatorisk feltopgave samt tilstedeværelse ved fremlæggelserne.
 
Rammer for UndervisningUndervisningen foregår i Nødebo. Hvis du ikke er indskrevet på sling-uddannelsen tilmeldes kurset via mail til pcj@life.ku.dk
 
BlokplaceringBlok 2
Ugestruktur: C, Der forekommer afvigelser fra ugemodulet
 
UndervisningssprogDansk
 
Kursusindhold
Landskabsdannelse
. Istidslandskabet og eksogen landskabsdannelse
. Ekskursioner og kortøvelser

Vedplanter i vintertilstand
. Morfologi
. Bestemmelsesøvelser
. Ekskursioner
. Monografisk behandling af bøg, eg, rødgran, douglas, vortebirk

Træsamfund
. Begreber
. Driftsformer
. Øvelser i felten

Skov- og landskabshistorie
. Kulturlandskabets historie og dannelse, herunder øvelse i kortanalyse
. Identifikation af fortidsminder og kulturhistoriske spor, herunder særlige driftshensyn
. Vegetations- og faunaindvandring/udryddelse
 
Undervisningsform
Forelæsning, holdundervisning, gruppearbejde, øvelser, feltarbejde, projektarbejde, selvstudie, ekskursioner og virksomhedsbesøg
 
Målbeskrivelse
Formålet med kurset er, at den studerende i det åbne land og i skoven, skal kunne identificere og beskrive tilstande, dannelse og udvikling for et konkret areal, herunder udpege spor efter geologiske dannelsesprocesser og/eller menneskelig påvirkning. Som et nødvendigt hjælpeværktøj til dette skal den studerende lære at kende og bestemme vedplanter i vintertilstand.


Formålene indebærer, at den studerende kan

Videnfeltet
. beskrive de glaciale og eksogene processer, der har ført til dannelse af det danske landskab.
. nævne vigtige skov- og landskabshistoriske begivenheder, der har præget vores kulturlandskab i nyere tid.
. kende almindeligt forekommende træer og buske i vintertilstand
. kende naturlig udbredelse, proveniensforhold, grundlæggende økologiske krav (jordbund, vand, vind, frost og skadevoldere) og anvendelse for et repræsentativt antal arter.
. kende dyrkningssystemerne lavskov, mellemskov og højskov, samt for højskoven driftformerne: renafdrift, skærmforyngelse, gruppevis foryngelse, randforyngelse, kulisseforyngelse, ordnet plukhugst.
. kende begrebet naturnær skovdrift i hovedtræk.
. identificere og beskrive almindelige landskabsformer på kortmateriale og i felten.
. reflektere over glacialteorien i forhold til egne observationer gjort i felten eller på kort.
. identificere spor efter vigtige skov- og landskabshistoriske begivenheder både i felten og på kortmateriale.
. identificere og genkende følgende begreber i felten: monokultur, ensaldrethed, naturlig og kunstig blanding og naturlig og kunstig foryngelse.

Typer af færdigheder
. analysere en bevoksningstilstand (under anvendelse af begreberne fra videns- og forståelsesniveauet) og hvor det er muligt henføre tilstanden til en af følgende driftsformer: renafdrift, gruppevis foryngelse og skærmforyngelse.
. sammenfatte og reflektere over et givet areals egnethed som voksested for udvalgte vedplanter.
. udpege arealer med særlige glaciale eller kulturhistoriske karakter, med henblik på fremtidige driftshensyn.
. udvælge arealer, der kan have en særlig formidlingsmæssig interesse (geologisk eller historisk).
. bestemme og morfologisk beskrive almindeligt forekommende vedplanter i Danmark i vintertilstand.
 
Kursusansvarlig
Hans Becker-Larsen, hbl@life.ku.dk, Skov & Landskab/Skovskolen, Tlf: 353-31592
 
Studienævn
Studienævn SLING
 
Kursusbeskrivelsesomfang
forelæsninger60
praktiske øvelser20
ekskursioner58
forberedelse65
eksamen4

207