LSLS10036 Forest and Landscape Basics

Details
Responsible DepartmentForest & Landscape

Earliest Possible YearBSc. 1 year
DurationOne block
 
Credits7.5 (ECTS)
 
Level of CourseSLING courses (Skovskolen)
 
ExaminationFinal Examination

written examination


All aids allowed

Description of Examination: 7-point scale, external examiner
 
Requirement for Attending ExamAflevering og godkendelse af en obligatorisk feltopgave samt tilstedeværelse ved fremlæggelserne.
 
Organisation of TeachingUndervisningen foregår i Nødebo. Hvis du ikke er indskrevet på sling-uddannelsen tilmeldes kurset via mail til pcj@life.ku.dk
 
Block PlacementBlok 2
Week Structure: C, Der forekommer afvigelser fra ugemodulet
 
Language of InstructionDanish
 
Course Content
Landskabsdannelse
. Istidslandskabet og eksogen landskabsdannelse
. Ekskursioner og kortøvelser

Vedplanter i vintertilstand
. Morfologi
. Bestemmelsesøvelser
. Ekskursioner
. Monografisk behandling af bøg, eg, rødgran, douglas, vortebirk

Træsamfund
. Begreber
. Driftsformer
. Øvelser i felten

Skov- og landskabshistorie
. Kulturlandskabets historie og dannelse, herunder øvelse i kortanalyse
. Identifikation af fortidsminder og kulturhistoriske spor, herunder særlige driftshensyn
. Vegetations- og faunaindvandring/udryddelse
 
Teaching and learning Methods
Forelæsning, holdundervisning, gruppearbejde, øvelser, feltarbejde, projektarbejde, selvstudie, ekskursioner og virksomhedsbesøg
 
Learning Outcome
Formålet med kurset er, at den studerende i det åbne land og i skoven, skal kunne identificere og beskrive tilstande, dannelse og udvikling for et konkret areal, herunder udpege spor efter geologiske dannelsesprocesser og/eller menneskelig påvirkning. Som et nødvendigt hjælpeværktøj til dette skal den studerende lære at kende og bestemme vedplanter i vintertilstand.


Formålene indebærer, at den studerende kan

Videnfeltet
. beskrive de glaciale og eksogene processer, der har ført til dannelse af det danske landskab.
. nævne vigtige skov- og landskabshistoriske begivenheder, der har præget vores kulturlandskab i nyere tid.
. kende almindeligt forekommende træer og buske i vintertilstand
. kende naturlig udbredelse, proveniensforhold, grundlæggende økologiske krav (jordbund, vand, vind, frost og skadevoldere) og anvendelse for et repræsentativt antal arter.
. kende dyrkningssystemerne lavskov, mellemskov og højskov, samt for højskoven driftformerne: renafdrift, skærmforyngelse, gruppevis foryngelse, randforyngelse, kulisseforyngelse, ordnet plukhugst.
. kende begrebet naturnær skovdrift i hovedtræk.
. identificere og beskrive almindelige landskabsformer på kortmateriale og i felten.
. reflektere over glacialteorien i forhold til egne observationer gjort i felten eller på kort.
. identificere spor efter vigtige skov- og landskabshistoriske begivenheder både i felten og på kortmateriale.
. identificere og genkende følgende begreber i felten: monokultur, ensaldrethed, naturlig og kunstig blanding og naturlig og kunstig foryngelse.

Typer af færdigheder
. analysere en bevoksningstilstand (under anvendelse af begreberne fra videns- og forståelsesniveauet) og hvor det er muligt henføre tilstanden til en af følgende driftsformer: renafdrift, gruppevis foryngelse og skærmforyngelse.
. sammenfatte og reflektere over et givet areals egnethed som voksested for udvalgte vedplanter.
. udpege arealer med særlige glaciale eller kulturhistoriske karakter, med henblik på fremtidige driftshensyn.
. udvælge arealer, der kan have en særlig formidlingsmæssig interesse (geologisk eller historisk).
. bestemme og morfologisk beskrive almindeligt forekommende vedplanter i Danmark i vintertilstand.
 
Course Coordinator
Hans Becker-Larsen, hbl@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Skovskolen, Phone: 353-31592
 
Study Board
Study Committee SLING
 
Work Load
lectures60
practicals20
Excursions58
preparation65
examination4

207