Ansvarligt institut | Skov & Landskab | ||||||||||||||
English Title | Ecology | ||||||||||||||
Varighed | To blokke | ||||||||||||||
Pointværdi | 15 (ECTS) | ||||||||||||||
Kursustype | SLING kurser (Skovskolen) | ||||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen mundtlig eksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: 7-trinsskala, ekstern censur | ||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | Aflevering og godkendelse af 3 obligatoriske opgaver: Herbarium, jordbund og insekter | ||||||||||||||
Rammer for Undervisning | Undervisningen foregår i Nødebo. Hvis du ikke er indskrevet på sling-uddannelsen tilmeldes kurset via mail til pcj@life.ku.dk | ||||||||||||||
Blokplacering | Blok 3 Ugestruktur: B Blok 4 Ugestruktur: B, Kører intensivt i de sidste 3-4 uger op til eksamen | ||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||
Økosystemer (begreber og processer) Jordbundslære og geologi Planteanatomi og -fysiologi Plantekendskab og plantemorfologi Planteøkologi Vegetationsøkologi: Plantesamfund og coenokliner Insekter og svampe: Som skadevoldere og nytteorganismer i økosystemer Landbrugets og skovbrugets direkte og indirekte virkninger på naturen (luftforurening med kvælstof, forurening af ferske områder med kvælstof og fosfor) Klima og CO2 | |||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||
Holdundervisning/forelæsning. Gruppearbejde. Øvelser og feltarbejde. Ekskursioner. Projektarbejde. Selvstudie. | |||||||||||||||
Målbeskrivelse | |||||||||||||||
Formålet med kurset er, at den studerende med udgangspunkt i skove, søer, vandløb og terrestriske naturtyper i det åbne land kan analysere et økosystem med henblik på en bæredygtig forvaltning. Terrestriske naturtyper i det åbne land: Moser (kær og højmoser), ferske enge, strandenge, græsland (græs-urte-vegetation, herunder overdrev), heder, klitter (kystkltter og indlandsklitter), småbiotoper i agerlandet. . Formålet indebærer, at den studerende på et givet naturareal kan Videnfeltet . beskrive elementerne og forklare væsentlige processer i økosystemet igennem iagttagelse og under anvendelse af de økologiske begreber . beskrive og forklare relevante menneskelige påvirkninger af naturtyperne Typer af færdigheder . artsbestemme urter, buske og vedplanter med henblik på at beskrive og identificere naturtyper, herunder plantesamfund og coenokliner . forklare planternes vækstfaktorer med vægt på lys, vand, varme, næring og vind . forklare de økologiske forhold der betinger planternes udbredelse og tilpasninger til voksestedet . udvælge og forklare forskelle i plantemorfologiske og - anatomiske tilpasninger til biotoper med vægt på rod, stængel, blade, blomst, frugt . udvælge et antal insektarter , der er karakteristiske for naturtypen, bestemme arterne til minimum orden/familie og beskrive deres biologi og betydning for økosystemet . identificere et antal skadeinsekter og skadesvampe samt beskrive deres levevis, skadebillede, betydning i økosystemet og mulige modforanstaltninger . udtage nødvendige kvalitative jordprøver for at beskrive naturtypen med vægt på jordens struktur, tekstur, luft/vandforhold, næringsbindende evne, jordbundsprofil og jordbundsdannende processer . forklare stofkredsløbene for kvælstof og fosfor samt påpege eventuelle ubalancer og angive mulige årsager til ubalancerne med henblik på at forstå de økologiske konsekvenser for økosystemet . forklare de økologiske faktorer, der betinger dyr og planters overlevelses- og spredningsmuligheder i det åbne land . give en plausibel forklaring på den givne lokalitets opståen og udvikling med vægt på sen- og postglaciale processer/ istidslandskabet og endogene processer Kompetencer . analysere naturarealet med henblik på vegetationsudviklingen (0-scenarie) . forklare de processer, der påvirker vegetationsudvikling med henblik på at kunne fastholde bestemte vegetationstyper og plantesamfund (plagioklimaks) . identificere de edafiske, klimatiske og biotiske faktorer, der påvirker en given lokalitets flora og fauna, relatere disse faktorer til hinanden og vise sammenhængende lokalitetsforståelse . analysere og vurdere økologiske konsekvenser af konkrete indgreb og tiltag | |||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||
Linda Bruhn Jørgensen, libj@life.ku.dk, Skov & Landskab/Skovskolen, Tlf: 353-31599 | |||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||
Studienævn SLING | |||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||
| |||||||||||||||