Responsible Department | Forest & Landscape | ||||||||||||||
Duration | Two blocks | ||||||||||||||
Credits | 15 (ECTS) | ||||||||||||||
Level of Course | SLING courses (Skovskolen) | ||||||||||||||
Examination | Final Examination oral examination All aids allowed Description of Examination: Eksamen foregår i felten 7-point scale, external examiner | ||||||||||||||
Requirement for Attending Exam | Under kurset udarbejdes obligatoriske opgaver, der skal godkendes af underviseren | ||||||||||||||
Organisation of Teaching | Undervisningen foregår i Nødebo. Hvis du ikke er indskrevet på sling-uddannelsen tilmeldes kurset via mail til pcj@life.ku.dk | ||||||||||||||
Block Placement | Blok 3 Week Structure: C Blok 4 Week Structure: C, der vil være et til to internatforløb af op til en uges varighed | ||||||||||||||
Language of Instruction | Danish | ||||||||||||||
Course Content | |||||||||||||||
* Introduktion til naturpleje Hvad er naturpleje? Eksempler på opgaver der er relevante for en skov- og landskabingeniør. Afgrænsning af fagområdet Opstilling af målsætninger * Plejemetoder Gennemgang af de forskellige plejemetoder Græsning: de forskellige dyr og deres plejebehov, potentiale (herunder græsningsmønstre) , begrænsninger, fordele og ulemper Slåning: De forskellige maskiner, deres potentiale, begrænsninger, fordele og ulemper. Afbrænding, rydning og andre metoder. * Pleje af lysåbne naturtyper Gennemgang af status-mål-midler for de mest almindelige naturtyper (ferskeenge, moser, hede, overdrev, Klit og strandeng). Bæredygtig naturpleje, hvor de økologiske hensyn vejer tungt. Plejeplanlægning, udførsel og konsekvensvurdering. * Landskabsanalyser Udarbejdelse af statusvurdering over et givet areal, med henblik på at skaffe overblik (administrativt, biologisk og historisk). Indsigt i befolkningen ønsker til naturen, samt klarlægge arealets potentiale. * Pleje af vandløb Statusvurdering for vandløbene Vandløbsmålsætninger Fysiske forhold i vandløbene * Bekæmpelse af invasive arter Fokus på landskabsukrudt, deres udbredelse og metoder til begrænsning og bekæmpelse. * Småplantninger i det åbne land Plantning, renholdelse og vedligeholdelse af læhegn, vildt- og skjulebeplantninger. Plantearter og økonomi. | |||||||||||||||
Teaching and learning Methods | |||||||||||||||
Holdundervisnings og forelæsning. Gruppearbejde, øvelser og feltarbejde. Ekskursioner. | |||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||
Formålet med kurset er, at den studerende med udgangspunkt i terrestrisk naturer areal, søer og vandløb kan . beskrive og vurdere tilstanden . redegøre for natur- og rekreativt potentiale . opstille forskellige relevante målsætninger under hensyntagen til økonomiske, økologiske, juridiske og sociologiske interesser . anvise forskellige plejetiltag, der fører til målopfyldelse . vurdere konsekvenserne af målopfyldelse og metodevalg Formålene indebærer, at den studerende på et givet dansk naturareal kan: Vidensfeltet: - identificere og navngive danske naturtyper og deres underinddeling i henhold til botaniske og juridiske gældende termologier. - beskrive den nuværende tilstand med vægt på biologiske, fysiske, rekreative og samfundsmæssige værdier. - beskrive mulighederne for rekreative anlæg på baggrund af befolkningens ønsker til naturen. - beskrive drifts- og plejemetoder, med hovedvægt på græsning, maskinløsninger, termiske indgreb, der kan føre til målopfyldelse. Redegøre for forskellige plejemetoders fordele og ulemper. Færdigheder - definere status og opstille målsætninger på baggrund af vegetations- og faunasammensætningen under hensyntagen til de overordnede politiske og økonomiske rammer. - anvende fysisk indeks til vurderingen af forholdene i vandløb. - udvise overblik over forskellige praktiske begrænsninger i forbindelse med driftsanvisninger med henblik på beliggenhed, fugtighed, terrænformer. - reflektere over de enkelte plejemetoders egnethed herunder redegøre for metodevalg og konsekvenser samt opstille og argumentere for alternative metoder. - reflektere over betydningen af pleje tidspunktet, samt hvordan resultatet påvirkes af tidspunktet for udførelsen. Kompetencer - vurdere arealets egnethed som habitat for dyre og plantearter. - vurdere arealets egnethed med henblik på forskellige rekreative anvendelsesmuligheder. - håndtere og prioritere blandt forskellige interesser. - ræsonnere sig frem til den optimale målsætning herunder forklare styrker og svagheder ved metodevalget. - sammenligne og diskutere forskellige drifts- og plejemetoder der kan føre til målopfyldelse. - vælge det optimale tidspunkt for pleje, drifts eller bekæmpelsestiltag under en given målsætning. - diskutere og udvælge optimale plejemetoder og tidspunkt for et konkret areal. - udarbejde pleje- eller restaureringsanvisninger. - diskuterer og argumentere for metodevalg og konsekvenser. - igangsætte og overvåge pleje, regulerings og restaureringsopgaver der fører til målopfyldelse. - forudsige hvornår og i hvilket omfang specialkompetencerne bør inddrages. | |||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||
Jacob Skriver, jskr@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark, Phone: Ukendt | |||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||
Study Committee SLING | |||||||||||||||
Work Load | |||||||||||||||
| |||||||||||||||