LSLS10054 Wildlife Management

Details
Responsible DepartmentForest & Landscape

Earliest Possible YearBSc. 2 year
DurationOutside schedule
 
Credits7.5 (ECTS)
 
Level of CourseSLING courses (Skovskolen)
 
ExaminationFinal Examination

written examination


All aids allowed

Description of Examination: Individuelt efterskrift på baggrund af gruppeprojektet

pass/fail, internal examiner
 
Requirement for Attending ExamGruppeprojekt
 
Organisation of TeachingSommerkursus i uge 32-34 + efterfølgende projektperiode. Hvis du ikke er indskrevet på sling-uddannelsen tilmeldes kurset via mail til pcj@life.ku.dk.
 
Block PlacementSommerkurser
Week Structure: Udenfor ugestruktur, Uge 32-34 + efterfølgende projektperiode
 
Language of InstructionDanish
 
Mandatory PrerequisitesDet forudsættes en teoretisk viden svarende til jagttegnets skriftlige del: Lærebogen 'vildt og jagt i Danmark'.
 
Course Content
1. Forvaltning nationalt/ internationalt:
Lov om jagt og vildtforvaltning, naturbeskyttelsesloven, planlov, skovlov, regler for tilskud til land- og skovbrug, natura 2000, konventioner.

2. Vildtvenlig skovdrift:
Terrænanalyse i skov, Hjortevildtets forvaltning på bedriftsniveau, skoven som levested for vildt, fokus på Kron- og råvildt.

3. Vildtvenlig markdrift:
Terrænanalyse i det åbne land, Marken som levested, vildtvenlig markdrift, vildtplejetiltag i dyrkningsfladen, beplantning og hegn i det åbne land, søer og vådområder for vildtet. Fokus på agerhøns, fasan og hare.

4. Forvaltning af fiskeinteresser på bedriftsniveau:
Laksefisk som indikator for vandmiljø, forvaltning af laksefisk, lystfiskeri som driftsgren, perspektiver til fremtidig udnyttelse af fiskeinteresser.

6. Planer:
Terrænplejeplaner herunder biotopplaner, afkodning af ejerens ønsker til vildtforvaltning, udførsel af planer i praksis.

7. Natursyn, etik og moral:
Anvendelse af natursyn i forståelse af konflikter på naturforvaltningsområdet. Diskussion af etik og moral i forhold til jagt.
 
Teaching and learning Methods
Undervisningen foregår som sommerkursus (internat) i uge 32-34 med udgangspunkt hos Danmarks Jægerforbund på Kalø. Undervisningen er en blanding af forelæsninger, øvelser i felten og ekskursioner hos lodsejere. Der tilbydes overnatning i omegnen. Information om pris og muligheder gives efter tilmelding. Det forventes at den studerende har læst en del af pensum inden kursets start. Omfang og nærmere beskrivelse formidles direkte til kursusdeltagerne efter tilmelding. Efter kursets undervisningsdel udarbejdes en terrænplejeplan med tilhørende biotopplan som et gruppeprojekt. Efterfølgende udarbejdes et individuelt efterskrift med refleksioner omkring planens kvalitet og salgbarhed.
 
Learning Outcome
Målene med kurset er at den færdiguddannede kursist er i stand til at varetage drifts- og konsulentopgaver inden for vildtforvaltning på bedriftsniveau samt kunne udarbejde salgbare terrænplejeplaner inklusiv biotopplaner.

Vidensfeltet:
- Grundlæggende kendskab til de almindelige vildtarters biologi og krav til levested.
- Grundlæggende kendskab til relevant lovgivning.
- Grundlæggende viden om naturforvaltning nationalt og internationale forvaltnings.
- Grundlæggende kendskab til vildtplejetiltag på bedriftsniveau.
- Kendskab til laksefisks biologi og krav til levested.
- Forståelse på international vildtforvaltnings indflydelse på national lovgivning.

Typer af færdigheder:
- Kunne analyserer et terræns vildtmæssige potentiale.
- Kunne udarbejde en målsætning for en ejendom og på baggrund af denne udarbejde en terrænplejeplan og biotopplan. Herunder lovgivning, udpegninger, tilskudsmuligheder og konkrete plejetiltag.
- Kunne budgettere vildtplejetiltag i prioriteret rækkefølge i forhold til målsætningen for ejendommen.
- Kunne formidle deres vildtplejemæssige anbefalinger til lodsejere.

Kompetencer:
- Kunne sætte jagtens værdi i forhold til bedriftsøkonomien og den øvrige samfundsøkonomi.
- Diskuterer etik og moral i forhold til jagt.
- Kunne forholde sig til forskellige natursyn og anvende dem i analyse af konflikter inden for forvaltning af jagt og fiskeri.
- Forståelse for lodsejernes praktiske virkelighed.
- Kunne forholde sig til sine egne kompetencer i forhold til udarbejdelsen af et salgbart produkt.
- Vide hvor og hvordan man supplerer sin viden omkring konkrete vildtplejetiltag for en given art.
 
Course Coordinator
Lars Thune Andersen, ltha@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark, Phone: Ukendt
 
Study Board
Study Committee SLING
 
Work Load
lectures40
practicals30
Colloquia6
Excursions12
project work54
preparation64

206