Responsible Department | Forest & Landscape | ||||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 3 year | ||||||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||||||
Credits | 15 (ECTS) | ||||||||||||||||
Level of Course | SLING courses (Skovskolen) | ||||||||||||||||
Examination | Final Examination oral examination All aids allowed Description of Examination: Det obligatoriske naturforvaltningsprojekt inddrages i eksamensgrundlaget sammen med det øvrige pensum. 7-point scale, external examiner | ||||||||||||||||
Requirement for Attending Exam | Aflevering og godkedelse af naturforvaltningsprojekt. | ||||||||||||||||
Organisation of Teaching | Undervisningen foregår i Nødebo. Hvis du ikke er indskrevet på sling-uddannelsen tilmeldes kurset via mail til pcj@life.ku.dk | ||||||||||||||||
Block Placement | Blok 1 Week Structure: A Blok 1 Week Structure: C | ||||||||||||||||
Language of Instruction | Danish | ||||||||||||||||
Course Content | |||||||||||||||||
1. Opsamling på praktikken: Korte studenteroplæg, udvælgelse og fremlæggelse af relevante problemstillinger. 2. Naturplanlægning i Danmark: Beslutningsprocesser, forvaltningsopbygning og naturpolitik, planstruktur og kompetenceplacering. 3. Samfundsøkonomi: National- og naturressource økonomi, værdisætning af naturområder og naturprojekter (tværgående tema med skovdrift og samfund) 4. Drift af naturarealer: Helhedsplanlægning. 5. Landskabsudpegninger: Habitatdirektivet, vandrammedirektivet, nationale love, fredninger, beskyttelser. Betydningen for forvaltningen og private lodsejere. 7. Udbud, udlicitering og tilbudsgivning: Udbudsregler, projektbeskrivelse, kvalitetsbeskrivelse, udførselskrav, tilbudsgivning, grønne partnerskaber 8. Naturplanlægning i større naturområder: Den multifunktionelle landskabsanvendelse. Integration af forskellige hensyn og ønsker. 9. Ekskursion med Virksomhedsbesøg, projektstyring og projektudførsel. Overvågning og opfølgning. | |||||||||||||||||
Teaching and learning Methods | |||||||||||||||||
Forelæsninger bliver suppleret af en del øvelser, ekskursioner og projektarbejde. Naturforvaltningsdelen afsluttes med udarbejdelsen af en handle/forvaltningsplan, som sammen med pensum danner grundlag for eksamen. Der vil være tværgående aktiviteter fælles med kurset skovdrift og samfund. | |||||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||||
Formålet med kurset er at den studerende med udgangspunkt i et større sammenhængende terrestrisk naturareal eller bynært område samt søer og vandløb kan fremstille forvaltnings-, natur- og plejeplaner under hensyntagen til juridiske, økonomiske, fysiske, økologiske og sociale hensyn. Formålet indebærer, at den studerende på et større sammenhængende dansk naturareal kan Videnfeltet - Identificere forskellige administrative bindinger (nationale og internationale) - Identificere forskellige økonomiske, fysiske, økologiske og rekreative potentialer på naturområder. - Klarlægge naturpotentialer og værdisætte dem i forhold til forskellige brugergrupper. Færdigheder - Indsamle, udvælge og bearbejde relevante data gennem forskellige databaser, planer, bekendtgørelser og regulativer. - Træffe beslutning om arealets fremtidige anvendelse, herunder at prioritere mellem naturindhold, rekreativ værdi og produktion. - Vurdere de administrative bindinger i forhold til plangennemførelsen - Argumentere for og forklare sine prioriteter og beslutninger. - udarbejde udbudsmateriale for en konkret opgave samt afgive tilbud på et udbudsmateriale - Styre, kontrollere og overvåge naturprojekter i og udenfor internationale naturområder. Kompetencer - Udarbejde, argumentere og formidle en pleje-, natur-, handle- eller forvaltningsplan, der tilgodeser den multifunktionelle arealanvendelse - Inddrage andre relevante faggrupper til samarbejdet omkring projekter og deres gennemførelse | |||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||
Anne-Kristine Sverdrup Lauridsen, akla@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Skovskolen, Phone: 353-31580 | |||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||
Study Committee SLING | |||||||||||||||||
Work Load | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||