LSLS10066 Design and urban planting projects

Details
Responsible DepartmentForest & Landscape

Earliest Possible YearBSc. 1 year
DurationOne block
 
Credits7.5 (ECTS)
 
Level of CourseSLING courses (Skovskolen)
 
ExaminationFinal Examination

written examination and oral examination

Portfolio Examination


All aids allowed

Description of Examination: Der afleveres en skriftlig rapport/portfolio og et afsluttende projektforslag med planteplan præsenteres ved en mundtlig eksamen.

Weight: Den samlede præsentation (rapport/portfolio og projektforslag) vurderes i forhold til målopfyldelsen.



pass/fail, internal examiner
 
Block PlacementBlok 2
Week Structure: C
 
Language of InstructionDanish
 
Course Content
Med udgangspunkt i en konkret lokalitet skal den studerende udarbejde et skitseforslag med tilhørende planteplaner. Det kræver at den studerende får indsigt i følgende:
. Registrering
. Analyse
. Rumlige forhold
. Skitseringsteknik
. Tegningstyper - plan, snit og teknisk tegning
. Plantekvalitet
. Plantevalg
. Vækstforhold
. Beplantningens udviklingspotentiale
. Jordprøver

I kurset vil der blive sat særlig fokus på valg af planter (fortrinsvis træer og buske), herunder planters vækstforhold, og basale konstruktioner som eksempelvis plantehuller- og bede, rodvenlig befæstelse samt hvilken betydning plantevalget har biologisk, æstetisk og rumligt.

Skitser og præsentationsmateriale udarbejdes digitalt i samarbejde med det sideløbende kursus i "IT til projektering - CAD"
 
Teaching and learning Methods
Hovedparten af undervisningen vil foregå som tegneøvelser i klasselokalet med vejledning fra underviseren, fremlæggelser og diskussioner i grupper og plenum. De forskellige opgaver fra øvelserne samles i en rapport/portfolio, som indgår i vurderingen ved eksamen. Endvidere vil der blive undervist i planter og planteanvendelse. De studerende skal undervejs i forløbet præsentere deres projekt for hinanden og de vil blive undervist i præsentationsteknik og konstruktiv feedback med henblik på at kunne bruge hinanden som sparringspartnere. Der undervises både ved tegnebordet og der gives forelæsninger i eksempelvis planteanvendelse, skitseringstekniker, præsentationsteknik og landskabsarkitektur som inspiration. I både litteratur og forelæsningerne vil den studerende blive præsenteret for rumlige, kulturhistoriske, funktionelle og biologiske forholds betydning for menneskers ophold og trivsel i byrummet og parken, herunder brug af beplantning som rumdannende funktion, økologiske processer og fremme af bynatur. Registrering af planter og rumlige forhold foregår primært udendørs i det udvalgte projektområde. Kurset gennemføres i tæt tilknytning til det sideløbende kursus i "IT til projektering - CAD". Det forudsættes at den studerende selv anskaffer sig diverse tegneredskaber, tegnemateriale og har egen pc, der er velegnet til større kort- og tegneøvelser.
 
Learning Outcome
Formålet med kurset er at give den studerende en introduktion til design og projektering af byens grønne områder.

Formålene indebærer, at den studerende:

Vidensfeltet:
. Kender til de grundlæggende skitserings- og tegneteknikker
. Kan læse og forstå situationsplaner, snit og simple tekniske tegninger
. Kender til og forstår målestoksforhold
. Forstår hvilke faktorer, der er medvirkende til at skabe attraktive urbane miljøer
. Kender til mundtlige præsentationsteknikker

Typer af færdigheder:
. Kan anvende skitsering som et redskab til udvikling af byens grønne områder
. Kan udarbejde situationsplaner indeholdende alle relevante informationer som eksempelvis tegningshoved, nordpil, signaturforklaring, målestoksforhold og forklarende tekst
. Kan anvende beplantning som arkitektonisk element
. Kan udarbejde enkle planteplaner
. Kan udarbejde enkle tekniske tegninger
. Har en bevidsthed om planters forskellige egenskaber i forhold til biologiske, æstetiske og sundhedsmæssige aspekter
. Kan give og modtage konstruktiv feedback
. Kan formidle og præsentere et planforslag for fagfolk

Kompetencer
. Kan anvende de kendte planter i andre tilsvarende projekter
. Kan overføre de opnåede metoder til fortsat indlæring
. Kan afprøve nye skitseringsteknikker og metoder
. Kan eksperimentere med planter som rumskabende elementer
. Kan udvikle egen kreative tænkning
 
Course Coordinator
Susanne Ogstrup, sog@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Skovskolen, Phone: 353-31598
Marianne Skærbæk, marsk@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Skovskolen, Phone: Ukendt
 
Study Board
Study Committee SLING
 
Work Load
lectures36
preparation84
Excursions12
practicals50
supervision10
examination14

206