Responsible Department | Forest & Landscape | ||||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 2 year | ||||||||||||||||
Duration | Two blocks | ||||||||||||||||
Credits | 15 (ECTS) | ||||||||||||||||
Level of Course | SLING courses (Skovskolen) proffessionsbachelor | ||||||||||||||||
Examination | Final Examination written examination and oral examination All aids allowed Description of Examination: På baggrund af rettidig afleveret synopsis eksamineres mundtligt. 7-point scale, external examiner | ||||||||||||||||
Requirement for Attending Exam | Rettidig aflevering af opgaver i følge lektionsplan | ||||||||||||||||
Organisation of Teaching | Undervisningen foregår i Nødebo. Hvis du ikke er indskrevet på have- og parkingeniøruddannelsen tilmeldes kurset via mail til pcj@life.ku.dk | ||||||||||||||||
Block Placement | Blok 1 Week Structure: C, Der kan forekomme afvigelser i forhold til ugemodulet. Blok 2 Week Structure: C, Der kan forekomme afvigelser i forhold til ugemodul. | ||||||||||||||||
Language of Instruction | Danish | ||||||||||||||||
Course Content | |||||||||||||||||
I dette fag skal vi beskæftige os med driften af urbane grønne områder. Der skal tages hensyn til områdernes overordnede mål, hvilke delelementer de består af, hvilket mandskab og hvor meget materiel der er til rådighed og hvilken metode og maskine eller redskab der, ved den konkrete opgave, er mest rentabel. Som studerende lærer I arealtyperne at kende; deres målbeskrivelser, kvalitetsbeskrivelser, tilstandskrav og udførselskrav. Hertil hvilke metoder, der anvendes ved kontrol og tilsyn. I de grønne områder indgår også belægninger og inventar, og dermed er vedligeholdelse af "grå flader" og renholdelse af inventar samt vintertjeneste som en del af driften. Ved hjælp af GIS (Geografiske Informations Systemer) registrerer og udarbejder I mindre plejeplaner med langsigtede funktions- og målbeskrivelser samt driftsplaner med mandskab og maskiner. Registreringerne foretager I selv på arealerne. Formidling af parkdrift og borgerinddragelse indgår i mindre grad. Arealtyperne omfatter grønne områder fra de naturprægede til urbane områder, herunder offentlige friarealer med parkkarakter, friarealer ved boliger, industri, skoler og institutioner, kirkegårde, legepladser, idrætsanlæg, træer ved stier, torve, pladser, veje og gader samt P-pladser. Delelementerne er grupperet i; græs, buske, hække, solitærtræer og alléer samt krat og hegn i parker samt vand, belægninger på torve, pladser, stier og veje, inventar samt renhold og vintertjeneste i disse områder. | |||||||||||||||||
Teaching and learning Methods | |||||||||||||||||
Undervisningen tager udgangspunkt i klasseundervisning/forelæsninger visualiseret med ekskursioner og praksisgjort med feltøvelser og dataregistrering. | |||||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||||
Formålet med kurset er at den studerende skal kunne forestå drift og kvalitetskontrol af grønne urbane arealer. Formålene indebærer, at den studerende: Vidensfeltet: . Kender til regler for udførsel af arbejdet (sikkerhed og mandskab) . Kender til normer for udførelse af plantnings- og anlægsarbejde . Kender de mest almindelige stressfaktorer og mest almindelige skadedyr og sygdomme . Kender forskellige metoder til borgerdialog i forbindelse med parkdrift Typer af færdigheder . Kan registrere et grønt område, indeholdende flere forskellige elementgrupper . Kan udarbejde plejeplaner samt driftsplaner for forskellige anlægtyper og områder, hvor metoder og maskiner anvises . Kan foretage kvalitetskontrol, herunder kontrolprocedurer for tilsyn og kontrolmetoder ved egenkontrol af driften . Kan anvende GIS i parkdrift Kompetencer . Kan anvise praktiske/tekniske løsninger, der optimerer driften af grønne områder . Kan afgrænse en arealregistrering samt indhente oplysninger fra forskellige medarbejdergrupper og sammenfatte dette til et slutprodukt . Kan reflektere over hvordan indsamlede data for et område kan anvendes i den fremtidig parkdrift i det pågældende område og andre tilsvarende områder . Kan reflektere over resultater af udførte arbejdsopgaver og bruge denne viden i den fremtidige driftsplanlægning | |||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||
Marianne Lyhne, mly@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Skovskolen, Phone: 353-31609 | |||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||
Study Committee SLING | |||||||||||||||||
Work Load | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||