Ansvarligt institut | Institut for Veterinær Sygdomsbiologi
50 % Institut for Produktionsdyr og Heste 50 % | ||||||||||
English Title | Dif. Veterinary food safety | ||||||||||
Delkurser | 300018 Dif. Fødevaresikkerhed, modul 1 - 300018 | ||||||||||
Tidligst mulig placering | Kandidat 1.år | ||||||||||
Varighed | En blok | ||||||||||
Pointværdi | 9 (ECTS) | ||||||||||
Kursustype | Kandidatkursus | ||||||||||
Eksamen | Sluteksamen mundtlig eksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: Mundtlig eksamination i projektrapport og pensum Vægtning: 100% 7-trinsskala, intern censur | ||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | Aflevering af projektrapport baseret på besætningsbesøg og -analyser | ||||||||||
Rammer for Undervisning | Projektbaseret undervisning med udgangspunkt i private produktionsbesætninger. Heldagsundervisning. | ||||||||||
Blokplacering | Blok 3 Ugestruktur: Udenfor ugestruktur | ||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||
Begrænset deltagerantal | 30. Forbeholdt veterinærstuderende. | ||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||
Med udgangspunkt i konkrete produktionsenheder vil de studerende i forbindelse med dette arbejde få praktisk og teoretisk viden om følgende emner: . Sundheds- og velfærdsbegreber i husdyrproduktionen, herunder strategier for anvendelse af medicin . Risikohåndtering . Resistensudvikling i forbindelse med terapi i store besætninger . Inventar, teknisk udstyr og dets anvendelse . Staldklimaet . Dyrevelfærd . Foderrationer og fodring/udfodringssystemer . Foderfabrikken, transport og hjemmeblandingsanlæg . Produktionssystemer . Hygiejne i produktionen | |||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||
Forelæsning, præsentationer, besøg på virksomheder samt gruppearbejde Grundideen i kursus er, at de studerende sammen med underviserne opbygger fælles referencerammer ved at arbejde med konkrete produktionsenheder efter følgende grundmodel: . Indledningsvis besøg i erhvervsmæssigt drevne produktionsenheder med hver af arterne fisk, fjerkræ, (malke)kvæg og svin efter en kort introduktion. . Der udarbejdes øvelsesrapporter (Skabeloner for fødevaresikkerhedsmæssig vurdering af produktionsenheder og rådgivning af beslutningstagere) af alle kursister i fællesskab. . Mindre grupper af studerende skal have ansvar for at gå i dybden med et delemne i rapporterne. Hver gruppe tildeles en vejleder. . Hver gruppe fremlægger sit emne ved seminarer. . Der afholdes et eller flere seminarer til beskrivelse af problematikken ved væsentlige fødevaresikkerhedsmæssige problemer ved de forskellige dyrearter. . Der afholdes et eller flere seminarer til beskrivelse af helheden indenfor hver dyreart. . Sidst i kursus lægges der vægt på at uddrage principper, der går på tværs af dyrearter. | |||||||||||
Målbeskrivelse | |||||||||||
Når kurset er afsluttet forventes den studerende at kunne: Viden: - Beskrive funktionen som besætningsdyrlæge jf. gældende bekendtgørelser om sundhedsrådgivning. - Beskrive redskaber og metoder til problemidentifikation og problemløsning i relation til fødevaresikkerhed- og folkesundhedsmæssige forhold i primærproduktionen. - Udvise en forståelse for betydningen af primærproduktionen i den kædemæssige betragtning af fødevaresikkerhed og folkesundhed. Færdigheder: - Anvende principper og metoder til vurdering af produktionsenheder såsom en besætning. Kompetencer - Bedømme resultaterne af sundheds- og produktionsorienterede analyser af produktionsenheder i konkret helhedsorienteret rådgivning af beslutningstagere vedrørende fødevaresikkerhed og folkesundhed under hensyntagen til begrænsninger givet af lovgivning og etik. - Vurdere husdyrproduktion i Danmark og betydningen af natur- og samfundsskabte produktionsbegrænsninger. | |||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||
Modern Food Microbiology, 7th edition (2005) James M. Jay | |||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||
Hanne Ingmer, hi@life.ku.dk, Institut for Veterinær Sygdomsbiologi/Mikrobiologi, Tlf: 353-32773 | |||||||||||
Studienævn | |||||||||||
Studienævn V | |||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||
| |||||||||||