Ansvarligt institut | Institut for Produktionsdyr og Heste
75 % Institut for Veterinær Sygdomsbiologi 20 % Institut for Basal Husdyr- og Veterinærvidenskab 5 % | ||||||||||||||||||
English Title | Dif. Farm Animal Health and Production, module 2 | ||||||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Kandidat 2. år | ||||||||||||||||||
Varighed | To blokke | ||||||||||||||||||
Pointværdi | 23 (ECTS) | ||||||||||||||||||
Kursustype | Kandidatkursus | ||||||||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen skriftlig prøve Skriftlig auditorieeksamen kun visse hjælpemidler Computer med elektronisk projektrapport og anden faglig information fra kursusforløbet. Ingen mail eller internetadgang. Beskrivelse af eksamen: 4 timer. Eksaminanden får komponenter af for de studerende ukendte besætningsrapporter fra den relevante dyreart gennemgået i kursus. Disse komponenter skal vurderes under anvendelse af de tilladte hjælpemidler. 7-trinsskala, intern censur Eksamensdatoer: 15. juni 2012 | ||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | Aflevering af projektrapporter. Godkendelse af rapport fra 'lille projekt'. | ||||||||||||||||||
Rammer for Undervisning | Projektbaseret undervisning med udgangspunkt i private husdyrbesætninger. Gruppearbejde skal tilstræbes. Heldagsundervisning. Veterinærinstituttet, DTU har 7% af undervisningen. | ||||||||||||||||||
Blokplacering | Blok 3 Ugestruktur: Udenfor ugestruktur Blok 4 Ugestruktur: Udenfor ugestruktur | ||||||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||||||
Anbefalede forudsætninger | LVEK10352 Dif. Sundhed og produktion hos produktionsdyr, modul 1 UDBYDES SIDSTE GANG 2012/2013 | ||||||||||||||||||
Begrænset deltagerantal | 45. Forbeholdt veterinærstuderende. | ||||||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||||||
Kurset skal bibringe den studerende kompetence til selvstændigt at rådgive beslutningstagere i produktionsenheder (f.eks. besætninger) om sygdomsbekæmpelse, herunder besætningsdiagnostik, samt fremme af sundhed, velfærd, frugtbarhed, fødevaresikkerhed og effektivitet i husdyrbruget. Det tager udgangspunkt i konkrete produktionsenheder med erhvervsmæssigt hold af fisk, fjerkræ, kvæg, mink eller svin, samt evt. andre husdyrarter der holdes med et erhvervsmæssigt sigte. Den studerende skal blive i stand til at yde en konkret helhedsorienteret rådgivning under skyldig hensyntagen til begrænsninger, givet af lovgivning og etik. Den studerende får de nødvendige forudsætninger for selvstændigt at kunne planlægge og gennemføre en besætningsanalyse i en konkret produktionsenhed (besætning) og på baggrund heraf anvise relevante interventionsstrategier. De nødvendige færdigheder vil være dynamiske over tid afhængig af udviklingen af værktøjer til anvendelse i rådgivning af beslutningstagere I produktionsenheder. I tilgift til færdighederne angivet under modul I, skal de studerende opnå følgende færdigheder: · Basal træning i kortlægning af patogeneseaspekter i forbindelse med multifaktorielle infektionsbetingede sygdomme · Planlægge, gennemføre og tolke studier indenfor besætningen til afdækning af produktions- og sundhedsmæssige sammenhænge · Indgå i en meningsfuld dialog og samarbejde med andre rådgivere i produktionsenheder. Den studerende skal gives en sådan forståelse for samfunds- og naturskabte begrænsninger for husdyrproduktion og af den veterinære rådgivers rolle, at de kan indgå i en meningsfuld dialog med konkrete beslutningstagere om disse emner | |||||||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||||||
Den studerende skal lære dels at anskue produktion og sundhed hos produktionsdyr i et helhedsperspektiv centreret om besætningen, dels at gå i dybden med et eller selvvalgte emner rettet mod hold af produktionsdyr. Der skal gennemføres et stort projekt på 15 ECTS og et lille projekt på 8 ECTS. De studerende opdeles i grupper med 2-6 deltagere i stort projekt. Det store projekt skal omfatte: 1) Analyse og vurdering af alle væsentlige produktions- og sundhedsmæssige aspekter af en større besætning med produktionsdyr. Selvstændige statistiske analyser af produktions- og sundhedsdata skal indtage en fremtrædende plads i projektarbejdet. Det er helt centralt, at hele bedriften skal håndteres. 2) Der skal foretages en kritisk vurdering af de aktuelt anvendte (rådgivnings)koncepter til problemløsning og gives forslag til implementering af alternativer. 3) Alle muligheder for at etablere et samspil med lokale dyrlæger og produktionskonsulenter skal udnyttes. Hver gruppe skal have mindst én vejleder med tværfaglige kompetencer indenfor sundhed og produktion Der gennemføres et eller flere besøg i erhvervsmæssigt drevne produktionsenheder med kvæg, små drøvtyggere, svin, fisk, fjerkræ eller pelsdyr. Der skal gennemføres et eller flere studenterorganiserede seminarer til beskrivelse af helheden indenfor hver dyreart. Det lille projekt kan være mere fokuseret på en subdisciplin inden for fagområder vedr. sygdom, sundhed eller produktion. Det lille projekt skal også være helhedsorienteret og bør kunne ses i en besætningskontekst. Udover kvæg og svin kan det behandle fisk, fjerkræ, pelsdyr får og andre små drøvtyggere. Sidst i kursus lægges der vægt på at uddrage principper, der går på tværs af dyrearter. Fordelingen af tid på de klassiske veterinære fag og de produktions-/populationsorienterede fag vil være ca.1:1. Sammenhæng og kvalitet i undervisning indenfor dyreart skal sikres af en dyreartskoordinator med tværfaglige kompetencer indenfor praksisorienteret problemløsning. | |||||||||||||||||||
Målbeskrivelse | |||||||||||||||||||
Den studerende bliver i stand til at anvende begreber og metoder til sygdomsdiagnostik samt helhedsorienteret fremme af sundhed, velfærd, frugtbarhed, fødevaresikkerhed og effektivitet i husdyrproduktionsenheder (f.eks. besætninger), der fungerer under almindelige erhvervsmæssige betingelser. Når kursus er afsluttet kan den studerende følgende: Viden: Udvise overblik over baggrunden for samt indholdet i funktionen som besætningsdyrlæge jf. gældende bekendtgørelser om sundhedsrådgivning. Færdigheder: Planlægge og gennemføre sygdoms-, sundheds- og produktionsorienteret dataindsamling samt håndtering af disse informationer. Opsøge og forklare relevant videnskabelig litteratur på området. Anvende relevante kvantitative analyser af produktionsenheder. Færdighederne skal afspejle de til enhver tid mest avancerede metoder, der anvendes i professionelt arbejdende dyrlægepraksis. Formidle komplicerede biologiske, praktiske og tekniske emner til fagfæller og besætningsejere samt deres personale Kompetencer: Selvstændigt og i samarbejde med andre at udmønte (anvende) kursus' krav til viden og færdigheder som grundlag for en konkret helhedsorienteret rådgivning af beslutningstagere i produktionsenheder. Det skal ske på en måde, der demonstrerer et omfattende kendskab til forholdene for husdyrproduktion i Danmark og betydningen af natur- og samfundsskabte produktionsbegrænsninger, herunder en sikker evne til at bedømme og reflektere over de komplekse samspil mellem produktion, sundhed, rammerne for produktion (herunder økonomi), driftsledelse, rådgivning, lovgivning og etik. | |||||||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||||||
Ingen formel litteraturliste. Udvikling af kompetence til selvstændig opsøgning og vurdering af den aktuelle litteratur på området er en del af kursus. | |||||||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||||||
Carsten Enevoldsen, ce@life.ku.dk, Institut for Produktionsdyr og Heste/Faggruppe: Produktion og sundhed, Tlf: 353-32683 | |||||||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||||||
Studienævn V | |||||||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||