Ansvarligt institut | Institut for Jordbrug og Økologi | ||||||||||||||||||
English Title | Fauna in Managed Landscapes | ||||||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Bachelor 2. år til Kandidat 1.år | ||||||||||||||||||
Varighed | En blok | ||||||||||||||||||
Pointværdi | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||||
Kursustype | Fælleskursus | ||||||||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen skriftlig prøve Portfolio eksamen Skriftlig auditorieeksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: Bedømmelse af projekt og 3 timers skriftlig auditorie-eksamen. Vægtning: Projekt 33%, skriftlig eksamen 67% 7-trinsskala, intern censur Eksamensdatoer: 20. juni 2013 | ||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | Aflevering og godkendelse af projekt samt 75% af portefolieopgaver. | ||||||||||||||||||
Rammer for Undervisning | Kurset kører de første tre uger med LNAF10030 VILDTBIOLOGI OG FORVALTNING. Forelæsninger, teoretiske og praktiske øvelser, ekskursion og et projektforløb. Fælles del fokuserer på det åbne landskabs nyere historie, habitatfragmentering og metapopulation | ||||||||||||||||||
Blokplacering | Blok 4 Ugestruktur: A | ||||||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||||||
Anbefalede forudsætninger | Naturressourcer og Økologi, Dyrs og Planters Diversitet eller tilsvarende Dyrs og Planters Diversitet | ||||||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||||||
Kurset behandler dyrepopulationers ressourcekrav og ressourcetilgængelighed i forskellige landskabstyper med vægt på sammenhængen mellem fauna og vegetationsstruktur, kulturpåvirkning og landskabsanvendelse. Der fokuseres på populationsændringer og bestandsdynamik i relation til forholdet mellem faunaens habitatkrav og habitatkvaliteten, og der arbejdes både teoretisk og praktisk med biodiversitet, årsager til diversitetsændringer og metoder til registrering og overvågning af habitattilstand samt disses anvendelse i naturforvaltningen. Landskabsanvendelsens påvirkning af faunaen behandles med fokus på faunaens påvirkelighed af jordbrugets driftsformer, herunder hjælpestofanvendelse, bedrifts- og markstruktur, og andre dyrkningseffekter. Til belysning heraf vil kurset give en oversigt over abiotiske, herunder især klimatiske, forholds indflydelse på dyrs udvikling, formering og overlevelse, og der vil blive lagt vægt på dyrepopulationers fødebehov og præference i relation til fødemængde og -kvalitet. Samspil mellem dyr og planter behandles med udgangspunkt i plantesamfund, vegetationsstruktur og dyrkningsformer, hvor der lægges vægt på værtplantelokalisering, værtplantekvalitet, planteforsvar og tilpasning. Samspil indenfor og mellem dyrearter vil især fokusere på social struktur, territorialitet, adfærdsregulering og konkurrence. Effekter af indvandring og introduktion af dyrearter, bl.a. i sammenhæng med naturgenopretning, samspil behandles i udvalgte cases. Fragmentering af dyrepopulationer som følge af landskabsændringer og landskabsanvendelse vil være et centralt emne i kurset, og metapopulationer, patchdynamik og habitatfragmentering behandles i relation til populationers sårbarhed og spredningsevne. I løbet af kurset vil de studerende gennem praktiske øvelser og ekskursion samt via udvalgte cases og artikelsamlinger tilegne sig kendskab til en række vilde dyrearter og dyresamfund knyttet til de vigtigste kultur- og halvkulturlandskabstyper, herunder græsningsarealer, enge, hegn og andre småbiotoper, i successionslandskaber som moser og heder, samt i forskellige typer af skov. | |||||||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||||||
Undervisningen foregår som en vekslen mellem forelæsninger, praktiske og teoretiske øvelser, opgaver og ekskursion. Der udarbejdes tillige et mindre projekt. I forelæsninger formidles teoretisk stof, der viderebehandles i kursets praktiske og teoretiske øvelser. Kursets praktiske øvelser omfatter demonstration af fugle og pattedyr og bestemmelse af hvirvelløse dyr samt kvalitative og kvantitative analyser af materiale. De praktiske øvelser vil alle foregå som gruppearbejde. De studerende prøves i et vist artskendskab, som de kan tilegne sig dels ved de praktiske øvelser, dels ved selvstudier. Ved kursets teoretiske øvelser diskuteres udleverede artikler, og der arbejdes med udvalgte cases. Endvidere bearbejdes det teoretiske indhold af forelæsninger selvstændigt af de studerende ved de teoretiske øvelser. På ekskursion demonstreres nogle karakteristiske danske landskabstyper og de dyresamfund, der er tilknyttet vegetationen. Ekskursionen bruges endvidere til at belyse teoretiske emner gennemgået ved forelæsninger og teoretiske øvelser. Der løses praktiske opgaver til godkendelse. Endelig udarbejdes et projekt, baseret på et praktisk-analytisk arbejde, hvor de studerende bearbejder en valgt, specifik problemstilling knyttet til et udvalgt habitat. | |||||||||||||||||||
Målbeskrivelse | |||||||||||||||||||
Kursets overordnede formål er at tilvejebringe biologisk-økologisk forståelse af naturgivne og menneskeskabte betingelser for dyrepopulationer i kulturpåvirkede og produktionsorienterede økosystemer samt kendskab til og viden om et udsnit repræsentativt udsnit af dansk landfauna. Efter kurset forventes den studerende at kunne: Viden: - Beskrive fragmentering og dens effekter og definere metapopulationer. - Nævne et udvalg af den danske landfaunas arter og beskrive deres biologiske og økologiske egenskaber og krav. - Nævne vigtige danske dyresamfund i kultur- og halvkulturlandskabet. Færdigheder: - Analysere og sammenligne givne områdes muligheder for dyreliv. - Analysere faunaforhold ud fra forelagte data og vurdere resultaterne i relation til naturovervågning. - Kommunikere analyseresultater vedrørende faunaens status i kultur- og halvkulturlandskabet. Kompetencer: - Bedømme og diskutere landskabsanvendelsens indflydelse på naturindholdet med fokus på faunaen. - Diskutere biodiversitet og naturbeskyttelse under samarbejdning af og stillingtagen til økologiske, kulturelle og værdimæssige forhold. | |||||||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||||||
Lærebog: Der anvendes udvalgte kapitler fra 3-4 økologiske lærebøger suppleret med et udvalg af artikler og enkelte noter, som meddeles ved kursusstart. | |||||||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||||||
Peter Esbjerg, pe@life.ku.dk, Institut for Jordbrug og Økologi, Tlf: 353-32686 | |||||||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||||||
Studienævn NSN | |||||||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||