Responsible Department | Forest & Landscape | ||||||||||||
Earliest Possible Year | Post experience Master´s Programme | ||||||||||||
Duration | Outside schedule | ||||||||||||
Credits | 10 (ECTS) | ||||||||||||
Level of Course | DIPLOM courses (continuing education) | ||||||||||||
Examination | written examination and oral examination All aids allowed Description of Examination: Mundtligt forsvar En kursist har en sidekvote på 12 sider. Ved en gruppeprojekt med to deltagere er kvoten 22 sider. Ved tre deltagere 32 sider. Ect. Ved et gruppeprojekt skal være anført hvem der har skrevet hvad. Ved den mundtlige del er der afsat 30 min pr kursist, heraf 5 min til en præsentation, 15 til forståelses spørgsmål/ diskussion, 5 min til votering og 5 min til respons. Ved en gruppeeksamen er der afsat 20 minutter pr. studerende og 10 minutter til votering pr gruppe. Weight: Ved bedømmelsen anvendes vejledende følgende vægtning: 1. Rapporten 80 % 2. Den mundtlige del 20% 7-point scale, external examiner Dates of Exam: 22 May 2013 | ||||||||||||
Requirement for Attending Exam | Kursisten har indleveret en eksamensrapport senest 14 dage for eksamen | ||||||||||||
Organisation of Teaching | Forår Forelæsningerne er fordelt på fire undervisningsblokke: 31. jan - 1. feb 27. feb - 28. feb 21. mar - 22. mar. 10. april - 11. april | ||||||||||||
Block Placement | Udenfor blokstruktur Week Structure: Udenfor ugestruktur, Uden for blokstruktur. I alt 8 undervisningsdage og projektarbejde fordelt over januar-maj | ||||||||||||
Language of Instruction | Danish | ||||||||||||
Optional Prerequisites | Kursisten har minimum en kortere videregående uddannelse | ||||||||||||
Mandatory Prerequisites | Kursisten har minimum 2 års erhvervserfaring med den adgangsgivende uddannelse | ||||||||||||
Restrictions | 25 | ||||||||||||
Course Content | |||||||||||||
1. Ledelse 1.1 Organisation & ledelse 1.2 Ledelse af kvalitet, tid & ressourcer 1.3 Person- & virksomhedsprofiler 1.4 Mellemlederen & Teambuilding 1.5 Selvstyrende grupper 1.6 Virtuel ledelse 2. Kommunikation 2.1 Virksomhedskommunikation 2.2 Netværk & interessenter 2.3 Budget- og regnskabskommuniskation 2.4 Borger-/Brugerdialog 2.5 Konflikt forebyggelse 2.6 Konfliktløsning | |||||||||||||
Teaching and learning Methods | |||||||||||||
Lektioner + projektarbejde med projektvejledning | |||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||
Med udgangspunkt i praktikeres hverdag med ledelse og kommunikation drejer modulet sig om at udbygge kursistens kompetencer med den mest relevante og helhedsorienterede viden og læring om dialog og samspil mellem aktører ved parkvirksomhed med henblik på, at kursisten i højere grad kan praktisere kritisk analyse af nære problemstillinger til anvisning af begrundede og reflekterede løsningsforslag for ledelse og kommunikation ved anlæg og drift af grønne områder. Formålet er at anspore kursisten til gennem analyse og målbeskrivelse af problemstillinger i især egen virksomhed at anvise og indkøre afstemte metoder/værktøjer til effektivisering og læring af samspil mellem enheder i egen virksomhed, samarbejdsparterne/virksomheder og interessenter ved anlæg og drift af grønne områder. Målet er, at modulet gør kursisten i stand til væsentligt bedre i din hverdag ud fra strategiske mål at håndtere ledelse og kommunikation på taktisk og operativt niveau, dels internt i egen organisation, og dels i samspil mellem egen og andre virksomheder (f.eks. mellem offentlig og privat virksomhed). Når kurset er gennemført forventes kursisten at kunne: Viden. Kursisten har et udbygget vidensfelt om ledelse og kommunikation og kan herom præstere et forståelses- og refleksionsniveau. . Vidensfeltet består af teori, metoder og praksis inden for strategisk dialog om grønne områder. . Forståelses- og refleksionsniveauet er kursistens evne til at beskrive/sammenfatte og forstå/reflektere over teorier, metoder og praksis inden for ledelse og kommunikations mellem interessenter. Færdigheder. Kursisten kan anvende flere af kursusmodulets metoder og redskaber samt kan anvende generelle færdigheder, der knytte sig til beskæftigelse som rådgiver og/eller leder af parkvirksomhed. Kursisten kan eksempelvis udtrykke dine færdigheder ved at analysere, argumentere, relatere, sammenligne, forklare, vurdere og stille diagnose. . Vurdering og beslutning er en central færdighed i strategisk dialog. Kursisten kan vurdere, beslutte og udvælge metoder og teorier i forhold til praksisnære og kontraktlige og kommunikationsmæssige problemstillinger inden for anlæg og drift af grønne områder. . Formidlingen af færdigheder kan kursisten håndtere mht. faglige problemstillinger og løsningsmodeller omkring strategisk dialog. Færdighederne kan kursisten formidle både skriftligt og mundtligt til en anlægs- eller driftsopgaves især faglige interessenter. Kompetencer. Kursistens personlige og selvstændige anvendelse af sin viden og færdigheder fra kursusmodulet skal ses i forhold til handlingsrummet, samarbejde og ansvar samt læring. Kursisten kan f.eks. udtrykke dine kompetencer ved at teoretisere, generalisere, samarbejde (fagligt-tværfagligt), kritisere, anvise styring, igangsætte, perspektivere, tage ansvar, forudsige, bedømme, evaluere og udvikle. . Handlingsrummet angår vidden/bredden i de arbejdsmæssige sammenhænge som typisk konsulent og bygherrerepræsentant og/eller som ledende medarbejder i en entreprenørvirksomhed, hvor færdighederne skal kunne bringes i aktion/udfoldelse i mere eller mindre uforudsigelige og komplekse sammenhænge. . Samarbejde og ansvar angår kursistens evne til at indgå i forskellige og tværfaglige dialoger på forskellige niveauer og med forskellige grader af ansvar for anlægs- og driftsopgaver. . Læring angår kursistens evne til at tilegne sig ny viden og færdigheder inden for og/eller i relation til anlæg og drift af grønne områder i mere eller mindre strukturerede og velkendte sammenhænge med mere eller mindre selvstændighed. Kursisten skal kunne identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring i forskellige læringsmiljøer. | |||||||||||||
Course Literature | |||||||||||||
Et studieprogram (kompendium) med litteraturhenvisninger = pensum på ca. 850 sider. | |||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||
Karsten Eli Kring, kk@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Unit of Landscape, Phone: 353-31778 | |||||||||||||
Course Fee | |||||||||||||
14.800 Kr. | |||||||||||||
Study Board | |||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||
Work Load | |||||||||||||
| |||||||||||||