LHUA10146 Animal Life and Function

Details
Responsible DepartmentDepartment of Agriculture and Ecology

Earliest Possible YearBSc. 1 year
DurationOne block
 
Credits7.5 (ECTS)
 
Level of CourseJoint BSc and MSc
 
ExaminationFinal Examination

written examination


Written Exam in Lecturehall

No aid allowed

Description of Examination: 4 timers skriftlig prøve

Weight: 100 %



7-point scale, internal examiner

Dates of Exam:
19 June 2013
 
Block PlacementBlok 4
Week Structure: C
 
Language of InstructionDanish
 
Optional PrerequisitesLHUA10141 Animals, Humans and Society
 
Restrictionsingen
 
Course Content
Kurset introducerer følgende emner:
. Livsformer hos dyregrupper, der anvendes af mennesker (produktionsdyr, kæledyr, hobbydyr, forsøgsdyr, zoo-dyr), deres naturligt forekommende slægtninge samt dyregrupper, som lever sammen med disse.
. Geografisk og kulturel variation i menneskets udnyttelse af vilde, semi-domisticerede og domesticerede dyr.
. Sammenligning af udvalgte dyregruppers livsformer og funktion, samt præsentation af disse dyregruppers livsstragier og økologiske betydning.
. Bevarelse af dyrearter og racer, herunder dyr i fangenskab.
. Relationer mellem individer, populationer, øvrige omgivelser og mennesker.
. Økologiske principper af relevans for vilde og domesticerede populationer af dyr.

Kurset tager udgangspunkt i et grundlæggende kendskab til dyrenes systematik og taksonomi, placeringen af de dyregrupper, der anvendes af mennesker i bred forstand i dette system samt disse gruppers overordnede karakteristika (som bl.a. kan opnås i kurset 'Dyr, Mennesker og Samfund'). De studerende vil blive introduceret til livsformer hos de dyregrupper, som har betydning for mennesker. Dyrenes basale funktioner og livscyklus vil blive gennemgået hos det individuelle dyr fra organ- til individniveau. Foruden at fokusere på forskelle og ligheder mellem hvirveldyrene samt udvalgte invertebrater vil arternes og individernes indbyrdes forhold blive fremhævet i forhold til livs- og ernæringsform, inklusiv principperne for symbiose: mutualisme, kommensalisme og parasitisme. Begreber som livsstrategier, konkurrence, prædation og herbivori vil også blive introduceret og diskuteret.
Viden om dyrs livsformer, individers opbygning og funktion og dyrenes interaktion med hinanden og deres øvrige omgivelser vil blive formidlet gennem forelæsninger, teoretiske og praktiske øvelser. De studerende vil sammenholde forskellige dyregruppers opbygning og livsprocesser med livsform og økologiske betydning.
 
Teaching and learning Methods
Kurset består af forelæsninger, teoretiske og praktiske øvelser. Kurset indledes med gennemgang af de overordnede mål og afsluttes med opsummering af hvilken viden og kompetencer de studerende bør have opnået. Der fokuseres på hvordan denne viden kan blive uddybet senere i uddannelsens overbygningsmoduler. Undervisningen vil blive suppleret med løbende internetbaserede øvelser og gruppearbejde, som fremlægges i plenum. De praktiske øvelser vil bl.a. bestå af dissektioner af hvirveldyr og udvalgte invertebrater, inklusiv parasitter, for at illustrere dyrenes forskelligartede opbygning og funktion. Relation mellem livsform og funktion samt livsstrategier vil blive diskuteret undervejs. Øvelserne gennemføres for at underbygge den teoretiske viden om dyrenes livsform og funktion.
 
Learning Outcome
Kurset giver viden om dyrs forskelligartede livsformer og opbygning samt om bredden i dyrs funktion og specifikke anvendelse som basis for videre detaljerede studier. Efter at have afsluttet kurset, vil de studerende have tilegnet sig følgende:

Viden:
. At kunne demonstrere viden om livsformerne hos de dyregrupper, som brugsdyrene tilhører og som er knyttet dertil.
. At kunne demonstrere grundlæggende viden om dyrs opbygning og funktion fra udvalgte invertebrater til vertebrater.
. At kunne demonstrere grundlæggende viden om de økologiske principper, der har betydning for dyr, både i vilde populationer såvel som for brugsdyr.

Færdigheder:
. At kunne forklare de grundlæggende livsfunktioner hos dyr på organ- og individniveau, samt hvordan individer og populationer af dyr interagerer med hinanden og deres øvrige omgivelser.
. Gennemføre øvelser herunder dissektion af både invertebrater og vertebrater i laboratoriet, arbejde med laboratorieudstyr (f.eks. analyseinstrumenter og mikroskoper) og håndtere dette efter gældende sikkerhedsbestemmelser.

Kompetencer:
. At kunne identificere udvalgte dyregrupper og forklare deres livsformer og funktion.
. At kunne forstå og redegøre for forskelle og ligheder i udvalgte organsystemer hos forskellige dyregrupper, herunder betydningen for dyrenes funktion gennem deres livscyklus samt for mennesker.
. At kunne forstå og redegøre for relationer mellem dyr, herunder konkurrence, prædation og parasitisme.
. At have tilegnet sig viden som forudsættes i videregående kurser.
 
Course Literature
Hickman et al.: Integrated Principles of Zoology 15th ed, 2011. McGraw Hill.
Materiale udviklet specielt til kurset
 
Course Coordinator
Christian Moliin Outzen Kapel, chk@life.ku.dk, Department of Agriculture and Ecology, Phone: 353-32690
Nicolai Vitt Meyling, nvm@life.ku.dk, Department of Agriculture and Ecology/Section of Zoology, Phone: 353-32666
 
Study Board
Study Committee NSN
 
Work Load
lectures56
theoretical exercises39
practicals12
preparation95
examination4

206