LLEB10244 Philosophy of Food Science

Details
Responsible DepartmentInstitute of Food and Resource Economics   80 %
Department of Food Science   20 %

Earliest Possible YearBSc. 2 year
DurationOne block
 
Credits7.5 (ECTS)
 
Level of CourseBSc
 
ExaminationFinal Examination

oral examination


Some Aid allowed

Description of Examination: Den studerende eksamineres i pensum på baggrund af spørgsmål formuleret med udgangspunkt i den indleverede projektrapport

Weight: 100%



7-point scale, internal examiner
 
Requirement for Attending ExamDeltagelse i gruppebaseret projektarbejde samt projektrapport afleveret og godkendt
 
Organisation of TeachingForelæsning, øvelser og projektarbejde
 
Block PlacementBlok 4
Week Structure: C
 
Language of InstructionDanish
 
RestrictionsIngen
 
Course Content
Den studerende bliver præsenteret for den historiske baggrund for udviklingen af levnedsmiddelfaget i sammenhæng med udviklingen af universiteter og højere læreanstalter. De ser, hvorledes videnskaben og de forskellige fagdiscipliner spiller en rolle for faget og dets udvikling. Endvidere får de almen introduktion til videnskabelige tænkemåder og til grundlæggende videnskabsteoretiske problemer. Endelig får de studerende mulighed for at se deres fags forankring i en bredere offentlig og markedsmæssig sammenhæng
 
Teaching and learning Methods
Kurset består af forelæsninger, øvelser samt projektarbejde i grupper. Forelæsninger gives dels af lærere fra levnedsmiddelfaget og tilgrænsende fagområder, dels af personer med særlig sagkundskab inden for videnskabsteori og etik fra Fødevareøkonomisk Institut. Det er hensigten ved forelæsningerne at skabe samspil mellem virkelighedsnære, faglige problemstillinger og refleksioner rettet mod et alment perspektiv. I øvelserne følges op på de temaer og problemstillinger der rejses ved forelæsninger. Ved hjælp af cases, rollespil, diskussioner og supplerende litteratur får de studerende mulighed for selvstændigt at reflektere over de videnskabsteoretiske og etiske problemstillinger, der relaterer sig til deres uddannelse. Øvelserne vil ligeledes også indeholde mindre oplæg om emner relateret til projektarbejde, f.eks. om problemformulering, opbygning af rapport og lignende. I projektarbejdet skal de studerende tage udgangspunkt i en konkret fødevarefaglig case og belyse den ud fra flere videnskabsteoretiske eller etiske/fødevarepolitiske perspektiver. Projektarbejdet foregår i grupper, og det afsluttes med en projektrapport. De studerende tilbydes vejledning løbende i projektarbejdet.
 
Learning Outcome
Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne:
Viden:
- Identificere og beskrive centrale erkendelsesteoretiske begreber og problemstillinger med faglig relevans.
- Beskrive og definere centrale elementer i udvalgte etiske teorier.
- Demonstrere overblik over fagets historie.
Færdigheder:
- Analysere vidensgrundlaget i udvalgte faglige problemstillinger vha. centrale erkendelsesmæssige begreber.
- Analysere værdimæssige problemstillinger relateret til faget ud fra udvalgte etiske teorier.
- Anvende principper for god skriftlig formidling af projektarbejdet.
Kompetencer:
- Samarbejde med medstuderende om fastsættelse af mål, planlægning, gennemførsel og afrapportering af projektarbejde.
 
Course Literature
Andersen,H., C. Emmeche, M.Norup, P. Sandøe (2006): Videnskabsteori for de biologiske fag, Biofolia/Samfundslitteratur, Frederiksberg

Kompendium
 
Course Coordinator
Leif Horsfelt Skibsted, ls@life.ku.dk, Department of Food Science/Food Chemistry, Phone: 353-33221
Peter Sandøe, pes@life.ku.dk, Department of Large Animal Sciences/Populationsbiology, Phone: 353-33059
 
Study Board
Study Committee LSN
 
Work Load
lectures28
project work53
theoretical exercises32
examination1
supervision5
preparation87

206