LNAA10101 Management of Semi-Natural Areas

Details
Responsible DepartmentForest & Landscape

Earliest Possible YearBSc. 2 year to MSc. 2 year
DurationOutside schedule
 
Credits5 (ECTS)
 
Level of CourseJoint BSc and MSc
 
ExaminationContinuous Assessment

written examination and oral examination

Portfolio Examination


All aids allowed

Description of Examination: Projektrapport med mundtlig individuelle fremlæggelser, hvor hver studerende besvareer spørgsmål fra eksaminator og diskuterer resultater i relation til problemformulering, genrelle terorier og erafringer fra praksis

Weight: Indledende presentation 20 %, skriftlig rapport 50 % individuel presentation og diskussion 30 %



pass/fail, internal examiner
 
Requirement for Attending ExamDe studerende skal have lavet en individuel indlededende præsentation, en kort skriftlig problemformulering og deltaget i gruppearbejdet.
 
Organisation of TeachingForelæsninger (ca.33 %), dels undervisning i felten (ca 67%).
 
Block PlacementSommerkurser, Intensivt kursus i uge 33 og 34
 
Language of InstructionDanish
 
Optional PrerequisitesAnbefalede forudsætninger er grundlæggende kendskab til botanik og økologi.
 
Restrictionsmax. 25
 
Course Content
Kursusforløbet er kort og intensivt. Det er i høj grad baseret på undervisning i felten, hvor praktisk naturpleje sættes i en teoretisk og økologisk sammenhæng. Ny viden fra forskning kobles med praktiske erfaringer. Plejemetoder demonstreres og diskuteres. De studerende trænes i at vurdere naturtilstand, plejebehov og bæreevne gennem en række øvelser, ligesom der indgår øvelser i at formulere målbare målsætning og skitsere en plejeplan.

Der arbejdes med naturtyper og -arter, der er beskyttet iht. Habitatdirektivet og deres plejebehov i forhold til at vedligeholde eller genskabe en gunstig bevaringstilstand samt naturtyper omfattet af Naturbeskyttelseslovens § 3;
- overdrev
- ferske enge
- moser
- strandenge
- heder og kystklitter
- vandløb og søer
samt skovtyper som egekrat og elle-/askesump.

Det er vægtet højt at koble teoretisk viden til praksis og de problemstillinger man møder i naturforvaltningen.



 
Teaching and learning Methods
Undervisningen vil bestå dels af klasseundervisning (ca.33 %), dels undervisning i felten (ca. 67%). Sidstnævnte vil være en kombination af indlæg fra lokale ekskursionsværter med demonstrationer af praktisk naturpleje, øvelser, indlæg fra undervisere og studerende, diskussioner og opsamling. I forbindelse med feltundervisningen skal de studerende dagligt udarbejde ekskursionsnoter/-referater, der skal danne grundlag for udarbejdelse af en projektrapport som afslutning på kurset, og som indgår i grundlag for bedømmelsen af kurset som bestået/ikke bestået. Ud over de kursusansvarlige, der er gennemgående faglige personer i forløbet, indgår praktikere, der arbejder med naturforvaltning i offentlig og privat regi samt andre fagligt kompetente personer.
 
Learning Outcome
Kursets hovedmålsætning er at give en indføring i naturpleje af lysåbne natur- og skovtyper set i en økologisk og praktisk sammenhæng.

Når kurset er færdigt forventes den studerende: at

Viden:
- Have viden om de mest almindelige danske naturtyper, herunder de vigtigste habitatnaturtyper
- Have viden om urter, træer og buske, der er karakteristiske for de forskellige naturtyper
- Have indblik i naturtypers dynamik og succession
- Have viden om indikatorer for naturkvalitet
- Have viden om forskellige plejemetoder, deres potentiale og begrænsninger
- Have indblik i effekten af forskellige plejemetoder på artssammensætning, og struktur samt på jordbund.

Færdigheder:
- Være i stand til at beskrive, navngive og vurdere det naturmæssige potentiale og plejebehov på et konkret naturareal og opstille målsætninger for dets bevaringstilstand.
- Anvende forskellige metoder og indgreb, der kan føre til målopfyldelse samt vurdere økologiske og økonomiske konsekvenser heraf.
- Udarbejde plejeplan for konkret naturområde
- Formidle målsætninger for naturkvalitet og metoder til at opnå/vedligeholde dem.

Kompetancer:
- Kunne omsætte teoretisk viden om naturtyper og deres økologi til praktisk naturpleje
- Samarbejde med praktikere og teoretiske faggrupper om løsning af naturplejeopgaver.
 
Course Literature
Buttenschøn, R.M. 2007. Græsning og Høslæt i naturplejen. Miljøministeriet. 248 sider.
Ejrnæs, R., Nygaard, B. & Fredshavn, J.R. 2009: Overdrev, enge og moser. Håndbog i naturtypernes karakteristik og udvikling samt forvaltningen af deres biodiversitet. Danmarks Miljøundersøgelser, Aarhus Universitet. 76 s.
Gordon, I.J, Prins, H.H.T. (eds.)2008: The Ecology of Browsing and Grazing. Springer (udvalgte kapitler).
Desuden indgår en række vejledninger og artikler.
 
Course Coordinator
Rita M. Buttenschøn, rmb@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Applied ecology, Phone: 353-31712
Andreas Christian E Bergstedt, abe@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Forestry and wood products, Phone: 353-31692
 
Course Fee
Der indgår en eksursion til Jylland, hvor de studerende selv må betale overnatning (vandrehjem)
 
Study Board
Study Committee NSN
 
Work Load
lectures22
practicals20
Excursions44
Colloquia10
preparation41.5

137.5