Ansvarligt institut | Skov & Landskab |
English Title | Urban Landscape |
Varighed | En blok |
Pointværdi | 7.5 (ECTS) |
Kursustype | SLING kurser (Skovskolen) |
Eksamen | Sluteksamen mundtlig eksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: 7-trinsskala, ekstern censur |
Rammer for Undervisning | Undervisningen foregår i Nødebo. Hvis du ikke er indskrevet på sling-uddannelsen tilmeldes kurset via mail til pcj@life.ku.dk |
Blokplacering | Blok 2 Ugestruktur: A |
Undervisningssprog | Dansk |
Kursusindhold | |
Introduktion: Typer af grønne områder og deres anvendelse, elementgrupper, vækstbetingelser og stressfaktorer, plejebeskrivelser (tilstandskrav, udførelseskrav, tilsyn og kontrol) samt introduktion havekunstens historie og sundhedsmæssige aspekter i forbindelse med grønne områder. Mål- og kvalitetsbeskrivelser for enkeltelementer og grønne områder. Plantemateriale og plantekvalitet med hovedvægt på træer pg buske (med udgangspunkt i sorterings- og bundtningsbestemmelserne) Bytræer: kendetegn, vejledende pleje, risikotræer, Græselementer: kendetegn og vejledende pleje Hæk-, hegns- og busketelementer: kendetegn og vejledende pleje Blomster-, belægnings- og vandelementer: kendetegn og vejledende pleje Redskaber og maskiner | |
Undervisningsform | |
Forelæsninger suppleret med ekskursioner og praktiske øvelser. Forløbet sluttes af med opgave, der samler kursets indhold. | |
Målbeskrivelse | |
Formålet med kurset er at give den studerende redskaber til at kommunikere fagligt med bestillere og udførere omkring udviklingen og plejen af byens grønne områder. Formålet indebærer, at den studerende kan Viden: - vise kendskab til de grundlæggende begreber, der anvendes i branchen. - redegøre for hvad der bør være af indhold i plejebeskrivelser for konkrete elementer - redegøre for hvilke parametre der er betydende i forbindelse med vurdering af plantekvalitet, herunder risikotræer - vise kendskab til hyppigt anvendte redskaber og maskiner til løsning af grønne opgaver Færdigheder: - opstille målbeskrivelser for konkrete elementer - identificere de forskellige elementer, der indgår i et grønt anlæg samt vurdere deres tilstand. - vurdere plantekvalitet på konkret plantemateriale - foreslå bundopbygning og overfladelag til en konkret befæstelse. Kompetencer: - beskrive forventede udvikling for et konkret grønt område på baggrund af viden omkring elementernes succesion og samspil | |
Kursusansvarlig | |
Anna Gudrun Worm, agwo@life.ku.dk, Skov & Landskab/Skovskolen, Tlf: 201-00121 Henriette Bonde, hbonde@dsr.life.ku.dk, Skov & Landskab/Skovskolen, Tlf: Ukendt | |
Studienævn | |
Studienævn SLING | |