Ansvarligt institut | Skov & Landskab | ||||||||||||||||
English Title | Forests and nature | ||||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Bachelor 2. år | ||||||||||||||||
Varighed | En blok | ||||||||||||||||
Pointværdi | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||
Kursustype | SLING kurser (Skovskolen) | ||||||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen mundtlig eksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: 7-trinsskala, ekstern censur | ||||||||||||||||
Rammer for Undervisning | Undervisningen foregår i Nødebo. Hvis du ikke er indskrevet på have- og parkingeniøruddannelsen tilmeldes kurset via mail til pcj@life.ku.dk | ||||||||||||||||
Blokplacering | Blok 2 Ugestruktur: B | ||||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||||
Naturtyper i det åbne land Overdrev, heder, enge, moser og strandenge. Jordbund, klima, karakteristiske planter og dyr. Oprindelse, udbredelse. Trusler. 0-scenarie. Plejemetoder. Beskyttelse (NBL §3, Natura 2000, fredningskendelser). Landskabsdannelse. Biodiversitet. Græsning ved kvæg, får, heste og geder. Græsningsmønstre. Maskiner. Anvendelse. Fordele og ulemper. Invasive arter Plantearter. Metoder til begrænsning og bekæmpelse. Skove Kulturskov. Urskov. Naturskov. Urørt skov. Jordbund. Klima. Naturindhold, nøgleelementer og -biotoper, rødlistearter. Skovdrift Introduktion til dansk skovbrug og skovdrift. Kulturforberedelse. Plantevalg. Kulturetablering. Tynding. Maskiner. Kommunal skovrejsning. Læhegn og småbiotoper Læhegn: Plantning, renholdelse og vedligeholdelse. Plantearter. Hjemmehørende og egnskarakteristiske træer og buske. Vandhuller. Fysiske og biologiske forhold. Trusler. 0-scenarie. Pleje. Beskyttelse. Fortidsminder. Fysiske og biologisk forhold. Pleje. Beskyttelse. Spredningskorridorer. Kerneområder. Randzoner. Bynatur Byen som økosystem. Byøkologi. Udvikling af levesteder for dyr og planter. Biodiversitet. | |||||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||||
Forelæsninger. Ekskursioner. Praktiske øvelser. Fremlæggelser. Virksomhedsbesøg. Gruppearbejde. Selvstudium | |||||||||||||||||
Målbeskrivelse | |||||||||||||||||
En have- og parkingeniør vil møde naturarealer i byen og være ansvarlig for driften og plejen. Kurset giver den studerende den nødvendige praksisnære viden og forståelse for naturen og de biologiske værdier. På baggrund heraf vil den studerende være i stand til at træffe beslutninger omkring drift og anlæg, der sikrer bevarelse af naturværdierne. Dette indebærer især viden omkring naturlige økosystemer. Formålet indebærer, at den studerende kan: Vidensfeltet: - identificere et antal invasive arter og beskrive væsentlige problematikker - identificere et antal hjemmehørende arter af træer og buske samt enkelte indførte skovtræarter - forklare de grundlæggende elementer og økologiske processer i et økosystem under anvendelse af fagbegreber - identificere og beskrive naturtyper og deres naturindhold, herunder give eksempler på karakteristiske planter og deres tilpasninger - beskrive plejemetoder Typer af færdigheder: - diskutere og anvise metoder til bekæmpelse af invasive arter - foreslå artsvalg af træer og buske (primært hjemmehørende) til forskellige formål, herunder læplantning og bynær skovrejsning - diskutere og anvise metoder til anlæg og pleje af læplantninger og rekreativ skov - beskrive sammenhænge mellem plantearter, jordbund og klima under naturgivne forhold - diskutere og anvise metoder til pleje af naturarealer Kompetencer - erkende egen viden og færdigheder i forhold til at kunne træffe beslutninger omkring pleje af værdifulde naturarealer - indgå i faglig dialog omkring drift af skove og pleje af naturarealer - formidle konkrete problemstillinger relateret til skov- og naturarealer til borgere og fagfolk - anvende den opnåede viden i en bymæssig sammenhæng | |||||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||||
Linda Bruhn Jørgensen, libj@life.ku.dk, Skov & Landskab/Skovskolen, Tlf: 353-31599 | |||||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||||
Studienævn SLING | |||||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||